Flyleasingselskab ALC og Airbus ved kontraktunderskrivelse. (Foto: Airbus | A. Doumenjou | masterfilms)

Leasingselskaber overhaler flyselskaber

Når de store flyproducenter sælger et passagerfly, er det nu i de fleste tilfælde et leasingfirma, der har skrevet under på købskontrakten. Tidligere var flyselskaberne de største kunder.

Det er ikke længere flyselskaberne, der er de største aftagere af passagerfly fra de store flyfabrikker. I løbet af pandemien har billedet ændret sig, så der nu står et leasingselskab på købskontrakten i omkring 60 procent af handlerne.

Før pandemien stod leasingselskaberne for et sted mellem 40 og 45 procent af flyleverancerne, fortalte en af leasingverdenens pionerer, Steven Udvar-Hazy, til reuters.com, da han deltog i Airline Economics Conference i London.

Steven Udvar-Hazy er koncernchef i det amerikanske flyleasingselskab Air Lease Corporation, der er verdens tredjestørste og blev grundlagt i 2010.

Adgang til billigere penge
En af forklaringerne på, at leasingselskaberne har lagt sig i spidsen, er, at de har adgang til billigere finansiering end flyselskaberne, der er bragt økonomisk i knæ af pandemien.

”Nogle leasingselskaber betaler under to procent for finansiering sammenlignet med over fire procent for nogle af de største flyselskaber i USA og Europa,” sagde Steven Udvar-Hazy.

Han fortalte, at han huskede, dengang leasingselskaberne i begyndelsen af 1970’erne blot finansierede en procent af flyleverancerne. Men om man kommer højere op end de 60 procent, har han svært ved at forudsige.

“Sandsynligvis er markedet lige nu i en god ligevægt. Jeg havde aldrig troet, at det ville komme op på 50 procent eller bare 40 procent,” sagde han til Reuters.

Og efterhånden som branchen kommer til kræfter, kan flyselskaber igen få muligheden for at få finansieringen alene, tilføjede han.

Et bæredygtigt niveau
En ledende medarbejder fra konkurrenten AerCap var enig i, at leasingsektoren nu står for at finansiere flertallet af de nye fly, og at man ligger et sted mellem 50 og 60 procent.

“Da vi gik ind i COVID, spurgte vi altid – vil vi nogensinde komme op på 50 procent? – og vi er strøget forbi,” sagde AerCaps kommercielle direktør Peter Anderson til Reuters, og tilføjede at han mente, at det nye niveau er bæredygtigt.

Tilfredse flyproducenter
Ifølge Steven Udvar-Hazy passer det de store flyproducenter godt, at de nu forhandler med store, økonomisk stærke leasingselskaber fremfor økonomisk plagede flyselskaber.

“Det er meget bedre for Airbus at have en økonomisk stærk køber. Leasingbranchen har kapitalen til at rent faktisk at få flyene leveret,” sagde han.

 

Relaterede artikler: 

Thai i svære forhandlinger med leasingselskaber

Førende flyleasingselskab: Drop MAX-navnet

Flypop leaser A330 til opstart i efteråret