Fra en ny base i en skandinavisk storlufthavn vil litauiske Small Planet Airlines i 2018 flyve mere end 170.000 chartergæster sydpå.
Skandinaviske flyselskaber har de senere år åbnet baser i de baltiske lande. Nu er det så et baltisk flyselskab, der åbner base i Skandinavien. Således vil det litauiske flyselskab Small Planet Airlines til april etablere en base i Stockholms Arlanda-lufthavn.
Samtidig etablerer selskabet en anden base i Chania på den græske middelhavsø Kreta. Fra de to nye baser vil Small Planet operere to Airbus A320-200 fly på ruter mellem Skandinavien og destinationer i Albanien, Kroatien og Grækenland samt på De Kanariske Øer. Fra april til oktober forventer selskabet at transportere mere end 170.000 passagerer på vegne af en vifte af skandinaviske charterarrangører og turoperatører.
Betroet af store rejsearrangører
Det skandinaviske marked har været på selskabets radar i et stykke tid.
“Vores serviceniveau passer perfekt til det skandinaviske markeds behov. Desuden er vi ikke kun et regionalt flyselskab – Small Planet Airlines er vokset til at være et europæisk luftfartsselskab, der er betroet af store rejsearrangører i regionen,” siger Small Planet Airlines’ kommercielle direktør Valentinas Jankelaitis.
Small Planet Airlines opererede i sommersæsonen 2017 22 Airbus-fly fra ni baser rundt omkring i Europa. I 2018 er det planen at nå op på at operere 28 fly. Det vil være et miks af Airbus A320 og Airbus A321-fly. Selskabet består af det litauiske moderselskab samt datterselskaber i Polen, Tyskland og Cambodia.
Med Small Planets entré på det skandinaviske marked øges presset på selskaber som Jet Time, Primera Air og Danish Air Transport, der alle har en stor charteroperation. For de to førstnævntes vedkommende er det faktisk deres hovedforretning.
Svært ved at forstå beskeder
Small Planet Airlines var tilbage i 2013 omdrejningspunkt for en sag omkring flyvninger for det danske forsvar med soldater til og fra Afghanistan, i det der blev skabt tvivl om hvorvidt løn- og ansættelsesvilkårene for piloter og kabineansatte i Small Planet Airlines var i orden.
Senere kom det frem, at de danske soldater havde svært ved at forstå beskederne fra det litauiske kabinepersonale. Og i august 2013 skabte det stort kaos, da Small Planet Airlines’ fly var optaget af sommercharterflyvninger og derfor ikke kunne flyve flere hundrede danske soldater ud og hjem som en del af de såkaldte rotationsflyvninger.
Et hold soldater skulle udskiftes med et andet hold soldater. Og i sidste ende endte soldaterne for manges vedkommende med at komme ud på en længere flyvetur over England med britiske militærfly.
Relaterede artikler:
Slut med Small Planet Airlines-flyvninger
Soldater forstår ikke Small Planet-sikkerhedsbriefinger
Forsvaret oplyser forkerte Small Planet-lønninger
Forsvaret afbryder samarbejde med Small Planet Airlines
Ny flyrute fra Skandinavien til Somalia