DEBAT: Luftfarten får ofte en hård medfart i medierne og blandt visse politikere. Det er der intet nyt i. Men der er andre aspekter af luftfartens betydning for Danmark, som ikke altid bliver omtalt. Og det er faktisk ikke helt sort.
Af afdelingsformand Henrik Nipper fra Metal Luftfart
Luftfartsbranchen har en kæmpe betydning for dansk økonomi og beskæftigelse. Det viser blandt andet den nye rapport fra ACI Europe, som Check-in.dk for nyligt har omtalt. Ifølge rapporten skaber luftfarten næsten 190.000 job i Danmark. Det er mennesker, som direkte arbejder i branchen, er leverandører eller har job, som er afledt af luftfarten.
Det er rigtig mange mennesker, og det nuancerer blot perspektivet på branchen: Dansk luftfart er en vigtig beskæftigelsesmotor.
Åbner døre til resten af verden
Danmark er et lille land, og vi er dybt afhængige af vores forbindelser til omverdenen. Både som turister, men lige så meget i forhold til erhvervsmulighederne.
Danske virksomheder – og især produktionsdanmark – lever af eksporten til udlandet. De skaber vækst, beskæftigelse og velstand til Danmark med deres viden og produkter. Virksomhederne har behov for hurtige og gode forbindelser til udlandet.
Her fungerer luftfarten som den kritiske infrastruktur, der gør det muligt.
Vi mærker også, hvor vigtig lufthavnene er i lokalsamfundene – i kommunerne omkring de danske lufthavne. Her bor mange danskere, som stolt kalder lufthavnen deres arbejdsplads og andet hjem, og som bidrager til deres velstand og livskvalitet. Kort fortalt: Luftfarten spiller en betydelig rolle for økonomien og beskæftigelsen. Enten direkte eller indirekte.
Er ikke kun sort
Der vil kun komme flere og flere ansatte i luftfartsbranchen i den nærmeste fremtid. Vi ser det allerede i Københavns Lufthavn med SAS’ udtræden af konkursbeskyttelse, nye ruter og CPH som fremtrædende hub. Det skaber nye muligheder og behovet for flere dygtige ansatte. Det hilser vi velkomment.
Der er dog stadig miljømæssige hensyn i forhold til flytrafikken – både generelt og lokalt omkring lufthavnene. De hensyn skal selvfølgelig tages alvorligt. Men luftfartens økonomiske betydning skal også tænkes med.
For når vi ”skruer” på luftfarten, skruer vi ikke kun på miljøet. Vi skruer også på vores konkurrenceevne. Vi skruer på mange danskeres job. Derfor giver en passagerafgift for eksempel ikke meget mening, når kun halvdelen af provenuet går til luftfartens grønne omstilling (det bør være hele provenuet).
Luftfarten som beskæftigelsesmotor må ikke undervurderes. Og slet ikke i et lille land, der lever af sine forbindelser til omverdenen.
Relaterede artikler:
Regeringen byder luftfarten på selvbetalt fireretters menu
Luftfart er med til at holde samfundspropellen i omdrejninger