Sekretariatschef Mathias Milling. Brancheforeningen Dansk Luftfart i en Boeing 737-flysimulator. (Privatfoto)

Regeringen byder luftfarten på selvbetalt fireretters menu

DEBAT: Et lovprogram, der blandt andet indeholder en forhøjet ældrecheck finansieret af “grøn” passagerafgift, safety-afgift og nulmoms på indenrigsflyvninger, skal branchen selv finansiere, skriver BDL.

Af Mathias Milling, sekretariatschef, Brancheforeningen Dansk Luftfart (BDL)

Danmarkshistoriens første grønne ældrecheck
Lad os starte med at kaste os over forretten. Det er ikke hverdagskost, at luftfarten er repræsenteret på socialministerens lovprogram, og det er faktisk heller ikke overhovedet et luftfartsrelateret lovforslag, det skal handle om. Det er nemlig lovforslaget, der udmønter Danmarkshistoriens første grønne ældrecheck.

Som en del af den politiske aftale om vejen til grøn luftfart har politikerne forvildet sig til at finansiere en forhøjet ældrecheck med provenuet fra passagerafgiften. Regeringen er på mange områder visionær og ambitiøs, og det er i hvert fald visionært at vise vejen til grøn luftfart ved at finansiere en ældrecheck; det må i så fald være en grøn ældrecheck, og det cementerer vel Danmarks selvforståelse som grønt foregangsland, om end klimaeffekten er ikke-eksisterende.

Safety-afgiften tredobles
Lovprogrammets hovedret er en kraftig stigning i safety-afgiften. Det er et forslag om en ændring af luftfartsloven, som ifølge transportministeren skal skabe balance mellem Trafikstyrelsens indtægter og udgifter oven på corona-pandemien.

Konkret stiger afgiften fra de nuværende 5 kr. per passager stigende til 8 kr. for 2025, 10 kr. for 2026, 12 kr. for 2027 og endelig 14 kr. fra januar 2028.

At der skal indhentes et oparbejdet underskud, har vi fuld forståelse for. Men det er problematisk, at det ser ud til, at Trafikstyrelsen ikke har tilpasset sine aktiviteter under corona-pandemien. Udgifterne har angiveligt været uændret, og derfor har vi rejst kritik af, at styrelsen ikke har nedjusteret sine omkostninger til tilsyn m.v.

Det er i hvert fald ikke rimeligt, at de fleste virksomheder under corona-pandemien afskedigede medarbejdere for at skabe balance mellem indtægter og udgifter. Det har styrelsen ikke gjort, og nu henter man så regningen hos erhvervet. Her bør man fra politisk hold sikre, at der findes statslig finansiering til at dække dette underskud, så den byrde ikke påhviler branchen.

Lov om grøn luftfart
En fireretters menu har altid et lidt udefinerbart fyldelement, som egentligt mest har til formål at holde gæsterne motiveret mellem hovedret og dessert. Lovforslaget om grøn luftfart må i sandhed være en god mellemret.

Lovforslaget giver klimaministeren mulighed for at tildele støtte til grøn luftfart. Det er i regi af den politiske aftale om vejen til grøn luftfart, at der er afsat midler til luftfartsbranchen. Ministeren vil gerne have en meget bred beføjelse til på et tidspunkt at lave nogle regler for udmøntningen.

Dansk Luftfart har i et høringssvar bemærket, at ministeren ønsker sig lige brede nok beføjelser, og vi har derfor opfordret til, at det i lovforslaget indskærpes og præciseres, hvad det egentligt er, at ministeren kan lovgive om. Det følger vi naturligvis tæt.

Nulmoms på indenrigsfly
Menuen rundes af med en dessert, som ingen har bestilt, og som ikke er særlig mindeværdig.

Det medførte en del debat, da tidligere skatteminister Jeppe Bruus og transportminister Thomas Danielsen præsenterede et forslag om at indføre nulmoms på indenrigsflyvninger.

I dag er det sådan, at et luftfartsselskab er fritaget for moms, hvis selskabet har mere end 55 procent flyvninger udenrigs. Det vil sige, at samtlige selskaber, der flyver indenrigs i dag, allerede er nulmomset, og derfor ikke vil opleve nogen fordel eller ulempe af forslaget.

På sigt kan forslaget sikre lige konkurrence for nye mindre operatører, som potentielt kunne se en forretningsmodel i at flyve fx elektriske fly på indenrigsruter, og som derfor ikke har nogen udenrigstrafik. Det går nok nogle år, før det er relevant, men nu har skatteministeren så sikret lige konkurrence, og det er jo sådan set fornuftigt nok.

Ingen sag at invitere på middag, når gæsten selv betaler. Velbekomme.