Airbus A320neo fra Lufthansa City Airlines. (Foto: Lufthansa | PR)

Lufthansa City Airlines klar til debut

Onsdag morgen debuterer Lufthansa City Airlines med første flyvning fra München til Birmingham. I 2025 vil det nye Lufthansa-datterselskab åbne ruter til tre nordiske destinationer.

Onsdag den 26. juni kl. 09.10 skriver Lufthansa historie, når første fly fra det nyetablerede datterselskab Lufthansa City Airlines sendes på vingerne på en flyvning fra München til Birmingham.

Lufthansa City Airlines har fået IATA-koden VL, hvorfor rutenummeret på den første flyvning, der gennemføres med en Airbus A320neo, er VL2508.

Det første fly skal benyttes på ruter til Birmingham, Düsseldorf, Køln-Bonn, Hannover og Bremen, og fra den 27. juli vil det næste fly, en Airbus A319, være klar, hvorefter der tilføjes Bordeaux, Hamburg og Berlin som destinationer. Tidligere har Manchester også været nævnt som destination, men den kommer givetvis først på et senere tidspunkt.

“Lufthansa City Airlines vil succesfuldt positionere sig i det europæiske kort- og mellemdistancesegment fra München og Frankfurt. En stor investering i fremtiden, der vil styrke Tyskland som luftfartslokation og skabe adskillige attraktive arbejdspladser,” siger Jens Fehlinger, administrerende direktør for Lufthansa City Airlines.

Minimum 17 nye destinationer
I 2024 forventes Lufthansa City Airlines at få leveret fem fly i Airbus A320-familien, og i 2025 kommer der som minimum yderligere otte A320neo og A319. Først i 2025 vil det nye Lufthansa-selskab få leveret de første af 40 helt nye Airbus A220-300. Flyene placeres på baser i Frankfurt og München.

Flådeekspansionen giver samtidig mulighed for at udvide rutekortet betydeligt, og i 2025 forventer Lufthansa City Airlines at tilføje mindst 17 nye destinationer, herunder tre destinationer i Norden, henholdsvis Helsinki, Gøteborg og Oslo.

De øvrige 14 destinationer bliver Barcelona, Beograd, Bilbao, Bukarest, Dublin, Krakow, Ljubljana, Luxembourg, Lyon, Paris-CDG, Prag, Sofia, Toulouse og Zagreb.

Fra piloterne i moderselskabet har der været meget kritik af Lufthansas beslutning om at etablere et separat produktionsselskab med en overenskomst, der indrømmer selskabet mere fleksibilitet i planlægningen og samlet set lavere omkostninger. Det var samme øvelse, som SAS gennemførte med etableringen af SAS Connect og SAS Link som separate produktionsplatforme.

Selv hævder Lufthansa at tiltaget skal bidrage til at reducere omkostningerne og styrke konkurrenceevnen.

 

Relaterede artikler:

Lufthansa City afslører første ni destinationer

Nyt Lufthansa-selskab går på vingerne næste år

Første fly til nyt Lufthansa-selskab