En nu forhenværende Airbus A350 fra sydamerikanske LATAM. Foto: Anna Zvereva, CC 2.0

Lufthansa overtager fire brugte Airbus A350

Fire Airbus A350, der tidligere fløj for sydamerikanske LATAM, tilgår flåden hos Lufthansa. Dermed bliver det tyske flyselskab verdens tredjestørste operatør af denne flytype.

Flåden af den moderne flytype Airbus A350 bliver snart endnu større hos Lufthansa.

Således kan det tyske flyselskab se frem til at tage imod fire A350-900 fra Deucalion Aviation Limited, og de forventes leveret i løbet af i år. Flyene er altså ikke spritnye, men har en fortid hos LATAM, der er et stort flyselskab i Brasilien. Det fortæller det tysksprogede luftfartsmedie Aerotelegraph.

Der er tale om flyene med de amerikanske registreringer N285BN, N286BN, N287BN, N264AR. Flyene er kommet på amerikansk register, efter Bank of Utah overtog de tre første, mens Wilmington Trust Company overtog det fjerde fly fra LATAM. Flyene er mellem tre og syv år gamle og står opmagasineret i Victorville i Mojave-ørkenen i det sydlige Californien.

I øjeblikket opererer Lufthansa med en flåde bestående af 21 Airbus A350-900, og der ligger ordrer indgået i marts i år på yderligere fem A350-900 og 10 af den større variant A350-1000. I alt har Lufthansa-koncernen 38 faste ordrer på A350-langdistanceflyet, hvilket gør flyselskabet til verdens tredjestørste A350-kunde.

Uvist om A350’ere får Allegris-kabine
Det vides endnu ikke, hvorvidt kabinerne i de fire tidligere LATAM-fly vil blive indrettet som den gængse Lufthansa-indretning, eller om de kun vil få småjusteringer og dermed have en gennemgående LATAM-indretning.

Lufthansa-koncernen har nemlig ikke besluttet sig angående indretningen: ”Det er endnu ikke besluttet, om de nye A350’ere bliver udstyret med Lufthansa Allegris-kabinen,” forklarer en talsmand over for Aerotelegraph.

De fire tidligere LATAM-fly har 30 sæder i en 2-2-2-konfiguration på Business Class og 309 sæder i en 3-3-3-konfiguration på Economy Class. Det er således usikkert, hvorvidt den omtalte Allegris-kabine vil blive installeret i de fire brugte fly. Allegris slår primært igennem med forbedringer på Lufthansas First Class og Business Class, men der vil også være nye tiltag i Premium Economy og Economy Class.

Overtog Dreamlinere fra kinesisk flyselskab
Lufthansa har tidligere fået samme mulighed med hurtig overtagelse af langdistancefly. Siden efteråret 2022 har flyselskabet løbende fået leveret i alt fem Boeing 787-9 Dreamliner, som oprindeligt skulle være leveret til kinesiske Hainan Airlines. Den femte og sidste Dreamliner ankom til Lufthansa i marts i år.

Da Lufthansa ønskede at tage de fem fly i brug hurtigst muligt, lod flyselskabet kabinerne være, næsten som de var født. Der blev kun foretaget små ændringer for at strømline til eget design.

De fem Dreamlinere vil dog blive sendt videre til Lufthansa-datterselskabet Austrian Airlines inden sommeren 2024. Det østrigske flyselskab vil desuden få leveret yderligere fem spritnye Dreamlinere frem til 2028.

 

Relaterede artikler:

Lufthansa indretter fire A350 med ”ny” Business Class

Milliardordre fra Lufthansa-koncernen

Syv forskellige valgmuligheder hos Lufthansa