Maersk tjener penge på luftfart

Maersk Air er forlængst en saga blot, men A.P. Møller-Mærsk koncernen har stadig aktiviteter i luften, og her kan man præsentere noget så usædvanligt som et overskud.

Maersk Air er forlængst en saga blot, men A.P. Møller-Mærsk koncernen har stadig aktiviteter i luften, og her kan man præsentere noget så usædvanligt som et overskud.

Det er det helejede datterselskab Star Air A/S, der har udviklet sig til lidt af en pengemaskine. Star Air opererer en flåde af 11 Boeing 767 fragtfly, der primært er beskæftiget på langtidskontrakt for United Parcel Service (UPS) i Europa.

Ifølge det netop offentliggjorte koncernregnskab for A.P. Møller-Mærsk A/S omsatte Star Air i 2009 for 710 millioner kroner. Det er en stigning på knap 6 procent i forhold til 2008.

Samtidig formår Star Air A/S noget ret enestående i den nuværende krise, nemlig at tjene penge på at drive et flyselskab. Resultatet efter skat steg med ikke mindre end 25 procent til 64 millioner kroner i 2009 mod et overskud på 51 millioner kroner året før.

Star Air blev oprindeligt etableret i september 1987 i forbindelse med den skandinaviske liberalisering af luftfragtsmarkedet. Selskabet tog sig af mindre fragtforsendelser og småpakkepost-flyvning med fly af typen Fokker 27-600, der blev ombygget til fragtversioner.

Det egentlige gennembrud kom dog først i 1993, hvor Star Air blev valgt til at opbygge de europæiske pakkeflyvninger for United Parcel Service. Den operation startede i efteråret 1993 – i øvrigt med personale fra Sterling Airways, der i første omgang havde vundetopgaven, men så gik i betalingsstandsning.

For at stable projektet på benene hurtigst muligt ansatte Maersk Air det personale fra Sterling Airways, der havde lavet forarbejdet. Dermed blev flight-engineers, piloter og administrativt personale fra Sterling pludseligt ansat hos konkurrenten.

Efter salget af Maersk Air til Sterling i 2005 forblev Star Air et selvstændigt selskab i A. P. Møller-Mærsk gruppen. Siden da er dergennemførten kraftig oprustning på teknisk og administrativ side, og Star Air harudfaset detidligere Boeing B757 og fire Boeing 727 til fordel for nye 767-200 Special Freighters.

Den stærke indtjening hos Star Air A/S er endnu mere imponerende når man sammenholder overskuddet med omsætningen. Hver gang Star Air omsætter for 100 kroner ender de 9 kroner direkte på bundlinjen. Utvivlsomt en indtjeningsevne som andre luftfartselskaber må misunde i en tid med faldende omsætning og stigende underskud.