Malaysia Airlines læste ikke Ukraine-advarsler

Malaysia Airlines læste ikke en række advarsler om overflyvning af Ukraine. Det viser en ny rapport om nedskydningen af MH17 for præcis et år siden.

I dag for præcis et år siden blev et Boeing 777-200 fly fra Malaysia Airlines skudt ned over det østlige Ukraine, da det var på vej fra Amsterdam til Kuala Lumpur. I alt 298 mennesker ombord på flyet blev dræbt, heraf 193 med hollandsk statsborgerskab.

Allerede knap to måneder efter ulykken slog de hollandske myndigheder fast, at det var ”højenergi objekter”, der ramte cockpittet og fik flyet til at eksplodere. Selve flyet fejlede intet. Og det var ikke en motoreksplosion eller andre fejl på flyet, der fik det til at styrte til jorden. Det fløj ubesværet på en sydøstlig kurs i en højde på 10 kilometer, da det blev ramt udefra af mange ”højenergiobjekter”. Det fik flyet til at eksplodere i luften. Det gik ikke først i stykker, da det ramte jorden, lød konklusionen i en foreløbig rapport, der blev offentliggjort i september sidste år.

Tungen lige i munden
De hollandske myndigheder undgik behændigt at pege på hvem det var, der havde affyret højenergiobjekterne. Der blev allerede kort efter ulykken spekuleret kraftigt i, at flyet skulle være blevet skudt ned med jord-til-luft missiler af russiske separatister. Men den konklusion afholdte hollænderne sig fra at drage. Ved at vælge ordet højenergiobjekter og ikke gå skridtet videre og sige missiler, forsøgte de hollandske myndigheder at holde tungen lige i munden og ikke direkte udpege nogle ansvarlige for ulykken.

Men det gør hollænderne til gengæld i den endelige rapport om ulykken. Rapporten er lige nu i høring hos en række amerikanske myndigheder. Og ifølge CNN, så udpeger hollænderne i rapporten russiske separatister, som dem, der affyrede missiler mod flyet. Helt konkret skulle der være tale om russiske jord-til-luft Buk-missiler affyret fra en landsby kontrolleret af separatisterne i det østlige Ukraine.

Læste ikke advarsler
Malaysia Airlines slipper ikke helt udenom også at få en del af ansvaret for episoden. Rapporten peger således på, at selskabet ikke systematisk læste en række såkaldte ”Notice to Airmen” (NOTAM), som forskellige lande udsendte og som kraftigt advarede om at overflyve netop det østlige Ukraine.

Den hollandske havarikommission har ikke kun undersøgt selve ulykken, men også beslutningsprocesserne i Malaysia Airlines med hensyn til valg af ruter for selskabets fly. I rapporten skriver hollænderne, at fordi Malaysia Airlines ikke læste andre landes NOTAM-beskeder, så var man ikke opmærksom på konfliktzoner, som andre flyselskaber undgik at flyve henover.

Rapporten om ulykken forventes offentliggjort til oktober.