En Airbus A321neo fra det islandske lavprisflyselskab PLAY. (Foto: PLAY | PR)

Markant passagerfremgang hos PLAY

PLAY havde en passagervækst i juni på voldsomme 55 procent sammenlignet med måneden før. Det islandske flyselskab er dog – som andre flyselskaber – ramt af forsinkelser.

Det spillede i dén grad for PLAY i løbet af juni, hvor væksten for alvor tog fart hos lavprisflyselskabet.

Antallet af passagerer hos PLAY i den første sommermåned landede på 87.932, hvilket var en stigning på imponerende 55 procent i forhold til maj, hvor 56.601 passagerer rejste med det islandske selskab. I månederne forinden – marts og april – lød passagertallene på henholdsvis cirka 24.000 og 37.000.

Som resultat af den kraftige passagervækst blev PLAYs belægning også markant forbedret i juni. Her var 79,2 procent af sæderne optaget på flyene mod 69,9 procent i maj. Belægningen var henholdsvis 67 og 72 procent i marts og april.

Udfordringer med forsinkede fly
Mens udviklingen i passagerantal og belægning er med yderst positivt fortegn, er der anderledes udfordringer for PLAY i forhold til at ankomme til tiden. Således havde selskabet i juni en punktlighed på kun 79,1 procent.

PLAY oplyser, at det ’overordnet set ikke lever op til selskabets egne høje standarder’, men at punktligheden i juni betragtes som acceptabelt af ledelsen på grund af store udfordringer i særligt europæiske lufthavne. Her kæmpes der med personalemangel og mange forsinkelser.

Der er betydelige vanskeligheder i forsyningskæderne i de fleste lufthavne, som PLAY flyver til. Forsinkelser er dog et generelt problem for mange flyselskaber og er forbundet med ekstra omkostninger. PLAY oplyser dog, at omkostningerne allerede er indregnet i selskabets forretningsplan.

”En af grundene til, at PLAY formår at holde sig oven vande i krisetider som denne, er, at vi er så nyt et selskab, at hele vores forretningsstrategi er tilpasset flybranchen, som den ser ud i dag, og ikke som den så ud for 20 eller 30 år siden. Derfor er vi superagile og bæredygtige både på et logistisk- og et personaleplan,” forklarer Birgir Jonsson, administrerende direktør i PLAY.

Flåden er vokset
I slutningen af juni modtog PLAY sit sjette fly – en Airbus A320neo. Dermed har det islandske en flåde bestående af i alt tre A320neo og tre A321neo. I løbet af måneden åbnede PLAY nye ruter til New York, Palma de Mallorca og Madrid, så det samlede antal destinationer nu er 25 fordelt på Europa og USA.

PLAY er dermed for alvor ved at bygge selskabet op, efter det første fly blev sendt på vingerne i juni sidste år fra basen i Keflavik International Airport ved Reykjavik.

Indtil videre har PLAY kun dansk tilstedeværelse i Københavns Lufthavn, hvortil selskabet har seks ugentlige afgange med en Airbus A321neo. PLAY har dog tidligere bekræftet over for CHECK-IN.dk, at Billund og Aarhus er sandsynlige destinationer på rutekortet i 2023.

 

Relaterede artikler:

PLAY taber 78 millioner kroner i første kvartal

Nyt kapitel i historien om PLAY

PLAY overvejer Billund eller Aarhus