Lufthansa Groups trinvise overtagelse af ITA Airways kan trække ud, da parterne strides om prisen, skriver nyhedsbureau. I første omgang vil Lufthansa overtage 41 procent af det italienske flyselskab.
I begyndelsen af juli i år modtog Lufthansa Group en meddelelse fra EU-Kommissionen, hvor det lød, at konkurrencemyndighederne havde godkendt koncernens 41 procents overtagelse af italienske ITA Airways.
Dermed var vejen banet for Lufthansas endelige køb af det italienske flyselskab, men de afsluttende forhandlinger er tilsyneladende gået i hårdknude.
Således skriver nyhedsbureauet Reuters, at den italienske økonomi- og finansminister har sat salget af ITA Airways til Lufthansa i bero. Årsagen er, at parterne strides om den aftalte pris, fortalte to kilder med kendskab til sagen tirsdag.
Strides om 10 millioner euro
En italiensk kilde har ifølge Reuters fortalt, at det italienske ministerium ikke vil ”undersælge” ITA Airways, der er etableret på resterne af det tidligere Alitalia.
Det var ellers aftalt, at Lufthansa kunne købe de 41 procent af ITA Airways for 325 millioner euro, eller hvad der svarer til lidt mere end 2,4 milliarder kroner. Men det italienske økonomi- og finansministerium og Lufthansa strides nu om en forskel på 10 millioner euro, lød det fra en anden kilde, der bekræftede en tidligere rapport fra det italienske medie Corriere della Sera.
Pågældende kilde sagde, at den endelige pris vil afhænge af værdien af Lufthansas næste transaktion i den fulde overtagelse af ITA. Lufthansa har nemlig fået en option på tidligst i 2025 at købe de resterende aktier, således at ITA Airways på sigt vil blive et helejet datterselskab.
Lufthansa-koncernen har måtte give omfattende indrømmelser for at sikre sig den endelige godkendelse af EU-Kommissionen. Lufthansa skal blandt andet overføre en række slots (start- og landingstilladelser, red.) i Linate-lufthavnen i Milano til et konkurrerende flyselskab. Dette har Lufthansa fuldt ud i sinde at overholde, siger en talsmand for Lufthansa ifølge Reuters.
Stort integrationsarbejde venter
Når og hvis striden om prisen på Lufthansas overtagelse af ITA Airways afsluttes, venter der et stort arbejde med at planlægge og gennemføre integrationen af 5.000 ansatte fra ITA Airways i virksomhedskulturen hos Lufthansa.
Fiumicino-lufthavnen i Rom bliver indledningsvist det sjette og geografisk sydligste knudepunkt i Lufthansa-koncernen. Via codeshare-aftaler vil der skabes cirka 1.000 nye forbindelsesmuligheder til særligt destinationer i Sydamerika, Nordafrika og Mellemøsten.
ITA Airways har i øjeblikket en flåde bestående af i alt 98 fly – herunder 22 langdistancefly. Flyene har en gennemsnitsalder på knap syv år.
Relaterede artikler:
Grønt lys: Lufthansa kan overtage ITA Airways