En Airbus A320-200 fra TAP Air Portugal. (Foto: Kambui, CC 2.0)

Medie: Lufthansa vil købe aktiepost i Star Alliance-selskab

Lufthansa er interesseret i at købe David Neelemans andel i TAP Air Portugal, skriver portugisisk medie. Det tyske selskab har allieret sig med et amerikansk flyselskab.

Endnu en gang viser Lufthansa interesse i at blive medejer af TAP Air Portugal. Det tyske selskab har blandt andet haft et godt øje til det portugisiske flyselskab i 2012, og nu melder selskabet sig på banen igen.

Lufthansa skal således have indledt forhandlinger om at købe 45 procent af TAP Air Portugal, skriver det portugisiske medie Jornal de Negocios. Der skal angiveligt være tale om hele den aktieandel, som den amerikansk-brasilianske luftfartsentreprenør David Neeleman i dag besidder.

Ifølge mediet er David Neeleman fast besluttet på at sælge sine 45 procent i det portugisiske Star Alliance-selskab, som han har ejet siden 2015. Lufthansa skal allerede have en dialog med David Neeleman om et køb af aktierne. Lufthansa står dog ikke alene med interessen for at blive ejer, da det tyske selskab angiveligt har allieret sig med amerikanske United Airlines.

Siden oktober 2015 har den portugisiske stat haft aktiemajoriteten i TAP Air Portugal med dens 50 procent, mens David Neeleman ejer 45 procent via sit private konsortium Atlantic Gateway, som han har i fællesskab med sin portugisiske partner Humberto Pedrosa. Ansatte i flyselskabet ejer de sidste fem procent.

En Lufthansa-talsmand og TAP har begge afvist at kommentere på sagen over for det franske nyhedsbureau AFP.

Driftig luftfartsentreprenør
Ifølge Jornal de Negocios er også Air France-KLM og IAG (International Airlines Group) også inde i billedet til at overtage David Neelemans aktiepost.

David Neeleman har gennem årene selv stiftet fem nye flyselskaber. Han startede lavprisflyselskabet Morris Air i 1990erne, som siden blev solgt til Southwest Airlines. Senere stiftede han canadiske WestJet, amerikanske JetBlue og brasilianske Azul. Senest har han meldt sig på banen med sit nye lavprisflyselskab Breeze Airways, der forventes at komme i luften senere i 2020, og som vil fokusere på det amerikanske indenrigsmarked.

Foruden disse flyselskaber er David Neeleman altså engageret i TAP Air Portugal. Hvis luftfartsentreprenøren sælger sin aktiepost i dette selskab, vil han således have frigivet midler til brug for Breeze Airways.

Økonomiske udfordringer for TAP
Den portugisiske stat har ikke oplevet den effekt, som den håbede ved at få David Neeleman ind i ejerkredsen af TAP Air Portugal. Flyselskabet havde et underskud på 118 millioner euro (881 millioner kroner, red.) i 2018 og 105,6 millioner euro (789 millioner kroner, red.) i 2019. Flyselskabet har selv forklaret, at resultaterne skyldes en flådefornyelse.

Ifølge det portugisiske medie Essential Business har koncernchef i TAP Air Portugal, Antonoaldo Neves, imidlertid beskyldt Lissabons internationale lufthavn, Portela, for ikke at imødekomme en voksende passagerefterspørgsel.

”Portela er den værste lufthavn i verden og vil kun blive værre i år og næste år,” sagde Antonoaldo Neves for nyligt på en pressekonference om TAP Air Portugals baselufthavn.

TAP Air Portugal råder i øjeblikket over 107 fly, og selskabet er i gang med en større flådefornyelse ved at investere i både Airbus A330-900 og Airbus A321LR. Star Alliance-medlemmet opererer til cirka 90 destinationer – herunder op til to daglige rundture mellem Lissabon og København.

 

Relaterede artikler:

TAP tæt på salg

Optræk til budkrig om TAP Air Portugal

Star Alliance-selskaber til salg