Airbus A319 fra Finnair i Københavns Lufthavn. (Foto: Aero Icarus | CC 2.0)

Meget langsom passagervækst hos Finnair

Det går fremad for Finnair, men det går langsomt. Trafiktallene for maj viser en ganske beskeden fremgang i forhold til april, og der har ikke været over 100.000 passagerer i syv måneder i træk.

Finnair er stadig hårdt ramt af følgerne af coronapandemien, viser trafiktallene for maj. I den sidste af forårsmånederne transporterede Finnair 82.800 passagerer. Det er 210,4 procent flere end i maj 2020, og blot 2,3 procent flere end i april 2021, hvor 80.900 fløj med selskabet.

Sammenlignet med en normal måned, som maj 2019, er nedgangen markant. Dengang fløj 1.295.300 passagerer med Finnair. Altså havde Finnair maj 2021 mindre end syv procent af den trafik, der blev registreret i maj 2019.

Dermed rejser Finnair sig betydeligt langsommere end eksempelvis SAS, der i maj havde en fremgang i trafiktallet på omkring 20 procent sammenlignet med april. I løbet af maj fløj 404.000 passagerer med SAS.

Meget skrappe restriktioner
Finnair forklarer de lave trafiktal med coronapandemien og ikke mindst de ekstremt strenge rejserestriktioner i Finland og i en række andre lande. Flere finske virksomheder, der er afhængige af turismen, har kritiseret de finske karantæneregler for rejsende til landet for at være alt for strenge.

”Karantænekravet er en stor hindring for genopretningen af ​​turismen,” har Topi Manner, koncernchef for Finnair, tidligere sagt til Helsingin Sanomat.

Lave niveauer til Asien og Nordamerika
Pandemien afspejles særligt i antallet af passagerer til Nordamerika og Asien. Tallene fortæller, at der i maj var 3.500 passagerer på ruterne til Asien og 600 på ruterne til Nordamerika. Til lande i Europa transporterede Finnair 55.000 passagerer, mens tallet for indenrigspassagerer var 23.700.

For sammenligningens skyld var tallene i maj 216.000 for Asien, 45.800 for Nordamerika, for Europa 851.700 og for indenrigs 181.700.

De lave passagertal har også ramt belægningen på flyene, hvor blot 11,8 procent af den udbudte kapacitet på Asien-ruterne blev solgt, mens belægningen for Nordamerika var på 22,7 procent. I den europæiske trafik og i indenrigstrafikken var kabinefaktoren på henholdsvis 49,6 og 69,6 procent.

Netop trafikken til og fra Asien er det vigtigste forretningsområde for det finske oneworld-selskab, der har specialiseret sig i at forbinde Europa med Asien via den trafikale hub i Helsinki Airport.

 

Relaterede artikler:

20 procent flere passagerer med SAS i maj

Påskeeffekten udeblev hos SAS

En halv million flypassagerer i marts

EU vil støtte afskediget personale fra Finnair