Tony Douglas, koncernchef for Etihad Aviation Group i videokonference med Captain Waleed AlAlawi, koncernchef hos Gulf Air. (Etihad Airways | PR)

Mellemøsten-flyselskaber i strategisk samarbejde

Etihad Airways og Gulf Air har indgået et særdeles tæt samarbejde om at udvikle hinandens rutenetværk og de respektive hubs i Abu Dhabi og Bahrain.

Når talen falder på flyselskaber i Mellemøsten, så er det først og fremmest de tre store ME3-flyselskaber, henholdsvis Emirates (Dubai), Qatar Airways (Doha) og Etihad Airways (Abu Dhabi), at det handler om.

Et af de mindre flyselskaber er Bahrain-baserede Gulf Air, der siden 1950 har forbundet den lille østat i Den Persiske Bugt med destinationer i Mellemøsten, Afrika, Europa, det indiske subkontinent og Asien.

Nu har Gulf Air imidlertid valgt at indgå et tæt og dybt strategisk samarbejde med Etihad Airways, så det bliver muligt at udvikle begge selskabers rutenetværk og trafikknudepunkter i Bahrain og Abu Dhabi.

Pragmatisk samarbejde
Samarbejdet er en udløber af et forståelsespapir (Memorandum of Understanding, red.), som parterne allerede underskrev tilbage i 2018, men nu skal der tilsyneladende mere fart på og konkrete initiativer i samarbejdet mellem de to Golf-selskaber.

Første fase af samarbejdet indledes senest i juni i år, hvor en codeshare-aftale udvides til at omfatte yderligere 30 destinationer fra de respektive hubs i Abu Dhabi og Bahrain til Mellemøsten, Afrika, Europa og Asien. Det indebærer også et samarbejde om og forbedring af tidtabellen mellem Abu Dhabi og Bahrain.

Medlemmerne af loyalitetsprogrammerne Etihad Guest og Falconflyer får med aftalen loungeadgang hos det andet selskab, og herudover vil selskaberne forsøge at strømline regler og produkter.

“Denne aftale understreger styrken i det eksisterende partnerskab mellem vores to flyselskaber. Vi ser frem til at udforske pragmatiske måder, hvorpå de to luftfartsselskaber i stigende grad kan gennemføre en effektiv drift mellem vores to hovedstæder, øge fordele og kundeoplevelser for vores hyppige rejsende og yderligere udvide rækkevidden af ​​vores fælles netværk ud over vores hub,” siger koncernchef Tony Douglas fra Etihad Aviation Group i en pressemeddelelse.

Udvidede rejsemuligheder
I det oprindelse forståelsespapir fra 2018 var der også lagt op til, at de to selskaber skulle samarbejde om fragt, teknisk vedligeholdelse af fly samt træning af besætninger. Parterne vil nu genbesøge den del af hensigtserklæringen set i lyset af de gældende markedsforhold.

Den nye samarbejdsaftale er med forbehold for myndighedernes godkendelse. 

“Vores forhold til Etihad Airways har altid været stærkt, og nu når vi et højere niveau af samarbejde med mange flere muligheder i horisonten mellem de nationale luftfartsselskaber i Kongeriget Bahrain og De Forenede Arabiske Emirater. Denne aftale giver os begge mulighed for at tilbyde passagererne en mere ophøjet oplevelse og udvide deres rejsemuligheder,” lyder det fra kaptajn Waleed AlAlawi, der er koncernchef hos Gulf Air.

Gulf Air fløj i en kort periode fra Bahrain til København fra den 1. juli 2011 og frem til den 4. februar 2013, men tilsyneladende var konkurrencen for hård fra Emirates og Qatar Airways. Etihad Airways har dog aldrig haft rutetrafik til den danske hovedstadslufthavn, mens Qatar Airways og Emirates har fløjet til CPH siden henholdsvis 2010 og 2011.

 

Relaterede artikler:

Er klar med verdens bedste Business Class

Etihad Airways sælger 38 langdistancefly

Emirates vil overtage Etihad Airways