Etihad Airways sælger 38 langdistancefly

Etihad skiller sig af med både Airbus- og Boeing-fly for at få flere penge i kassen. Nogle af flyene bliver dog leaset tilbage til selskabet.

Det mellemøstlige flyselskab Etihad Airways har længe været i økonomiske vanskeligheder, men nu har selskabet udsigt til at få en pæn sum penge i kassen.

Flyselskabet fra Abu Dhabi har nemlig indgået en aftale med leasingselskabet Altavair AirFinance og investeringsfirmaet KKR om at sælge 38 langdistancefly for en samlet pris af én milliard dollar (6,8 milliarder kroner).

Boeing-fly leases tilbage
Handlen omfatter 22 Airbus A330 og 16 Boeing 777-300ER, oplyser parterne i en fælles erklæring. Etihad skiller sig dog ikke af med alle flyene, da Boeing 777’erne ifølge aftalens betingelser vil blive leaset tilbage til Etihad umiddelbart efter købet i år. Til gengæld vil Altavair lease Airbus A330’erne til andre internationale flyselskaber i løbet af de næste 22 måneder.

“Vi har gjort store fremskridt med at optimere vores flådestruktur i det forløbne år, og denne investering fra KKR og Altavair AirFinance vil give os mulighed for at tage endnu et skridt fremad på dette område,” siger Tony Douglas, koncernchef for Etihad Aviation Group.

Etihads langdistanceflåde omfatter foruden Boeing 777 og Airbus A330 også Boeing 787 Dreamliner og Airbus A380.

Tab på 32 milliarder kroner
Etihad har siden 2016 mistet i alt 4,75 milliarder dollar (32 milliarder kroner) da en aggressiv strategi om at købe andele i flyselskaber fra Europa til Australien for at konkurrere mod rivalerne – de to andre store flyselskaber fra Den Persiske Golf, Emirates og Qatar Airways – medførte store tab for selskabet.

Alene i 2018 tabte Etihad 1,28 milliarder dollar (8,7 milliarder kroner), mens tallene for 2019 endnu ikke er offentliggjort. Selskabet har imidlertid iværksat en omfattende, femårig turnaround-plan og forventer at vende tilbage til rentabiliteten i 2023, hvor turnaround-planen skal være fuldt gennemført.

Abu Dhabi er en del af de Forenede Arabiske Emirater. Emiratets herskere lancerede Etihad Airways i 2003 som en konkurrent til Emirates, der hører hjemme i emiratet Dubai og flyver fra Dubai International Airport kun 115 kilometer fra Abu Dhabi.

 

Relaterede artikler:

Konkursbo vil have 15 milliarder af Etihad Airways

Emirates vil overtage Etihad Airways

Kriseramte Etihad tilbyder piloter til konkurrent