Mere plads på bagagehylderne i USA

Amerikanske flypassagerer tager så meget bagage med ind i kabinen, at selskaberne nu er nødt til at gøre bagagehylderne større. Hos europæiske selskaber som Air France-KLM, British Airways og SAS ser man tiden an.

Det kan ofte være noget af en øvelse at finde plads til sine tasker, hvis man eksempelvis boarder en fyldt morgenflyver til London som en af de sidste.Flyet behøver faktisk ikke at være helt fyldt, før det kan gå hen og blive vanskeligt at få pakkenellikerne på plads i bagagehylderne.Det logistiske puslespil kan ofte betyde irritation og uvenskab passagererne i mellem og i yderste konsekvens forsinkede afgange.

Flere af de store amerikanske flyselskaber er derfor ved at udvide bagagehylderne på mange af deres fly. Det er ikke fordi amerikanerne tager tre, fire eller fem tasker med ind i kabinen. Taskerne bliver bare større for at undgå at skulle betale for atchecke bagage ind. Stadig flere af de amerikanske netværksselskaber er nemlig begyndt at opkræve penge for indtjekket bagage. En vej som det normalt kun er lavprisflyselskaberne, der går ned af.

I stedet for at løfte pegefingeren og tvinge passagererne til atindchecke de store tasker, så vil selskaberne hellere tage servicesmilet på og gøre det nemmere for passagererne at få de store kufferter på plads over sæderne. For det tager også tid hvis personalet ved gaten skal lege politibetjente og få tasker sendt ned i lastrummet lige før afgang.

Påvirker komforten

I SAS oplever man også at passagerernes håndbagage bliver stadig mere omfangsrig, men selskabet har ingen aktuelle planer om større bagagehylder.

”Det er en afvejning mellem komfort i kabinen og behovet for større hylder,” siger pressechef i SAS, Trine Kromann Mikkelsen, og peger på at større hylder risikerer at gøre kabinerne mindre rummelige og påvirke komforten.

SAS arbejder med planer om at gøre kabinerne mere lounge- og hotelagtige, og kigger altid på nye teknologier inden for kabineindretning, men tanker om større bagagehylder er ikke på bordet.

Hos Air France og KLM peger den danske landechef, Vincent Audusseau, på, at den stigende brug af online check-in gør det svært for selskaberne at kontrollere størrelsen og antallet af tasker og kufferter, som passagererne ønsker at tage med ind i kabinen.

Passagererne kommer ofte først i kontakt med en medarbejder, når de står ved gaten eller går ombord i flyet. Men selskaberne har ingen aktuelle planer om at følge i de amerikanske selskabers fodspor.

”Indtil videre sætter vi vores lid til passagerernes selvdisciplin,” siger Vincent Audusseau til CHECK-IN.dk.

65 procent flere kufferter

Hos British Airways gør man en dyd ud af at passagererne ikke skal spekulere over om de har for meget med ind i kabinen.

”Det er vigtigt for os at signalere, at vi er meget generøse og at passagererne, uden at betale ekstra for det, kan tage rigtig meget bagage med ind i kabinen. Kunderne skal helst ikke bekymre sig om størrelsen på håndbagagen hos et fullserviceselskab som vores,” siger British Airways danske landechef, Peter Rasmussen.

United Airlines begynder i april at udskifte dørene til hylderne på 152 Airbus A320-fly med døre, der kurver mere ud af i kabinen. Det skal skabe plads til 65 procent flere rullekufferter. Selskabet kunne se, at passagerer oftere blev tvunget til at sende håndbagage ned i lastrummet på Airbus A320’erne end på andre af selskabets fly. Også hos American Airlines, Delta Airlines og US Airways har man udvidet hylderne på en række flytyper.