Karup Lufthavn skifter navn til Midtjyllands Lufthavn.

Midtjylland og København årets højdespringere

Midtjyllands Lufthavn havde den suverænt største passagerfremgang blandt Danmarks otte største lufthavne i 2016, som også bød på flere passagerrekorder.

To skilte sig ud blandt de danske lufthavne i 2016. Den ene var Midtjyllands Lufthavn i Karup, der med en passagerfremgang på næsten 20 procent klarede sig suverænt bedst, når man ser på væksten i de otte største danske lufthavne.

Den anden var Esbjerg Lufthavn, der som den eneste fik passagertilbagegang. Mere end 20.000 passagerer færre end året før. Det var konsekvensen af den globale krise i olieindustrien. For når man er Danmarks største og eneste lufthavn med trafik til felterne i Nordsøen, så rammer den slags lige i solar plexus.

Med fremgangen på næsten 20 procent rykkede Karup fra andenpladsen i 2015 op på førstepladsen i 2016. I Danmarks suverænt største lufthavn, Københavns Lufthavn, rykkede man også op ad listen fra en tredjeplads til en andenplads, da 9,1 procent flere passagerer gik gennem terminalen på Amager. Således satte CPH rekord med mere end 29 mio. passagerer. Også i Billund og Aalborg samt på Bornholm havde man i 2016 det største antal passagerer nogensinde.

# Navn 2015 2016 Ændring
1 Karup 129.404 155.003 19,8
2 København 26.610.332 29.043.287 9,1
3 Billund 2.909.231 3.092.013 6,3
4 Bornholm 270.000 284.802 5,6
5 Aarhus 364.836  383.154 5,0
6 Aalborg 1.456.496 1.520.987 4,4
7 Sønderborg  54.819 56.106 2,3
8 Esbjerg 124.884 103.994 -16,7

 

Solid fremgang
Ind på den ledige tredjeplads rykkede Billund Lufthavn, der for første gang i lufthavnens 52 år lange historie havde over tre millioner passagerer. Danmarks næststørste lufthavn havde en passagerfremgang på 6,3 procent. Ganske fornuftigt i forhold til 2015’s fremgang på to procent.

Nummer et i 2015, Bornholm Lufthavn, måtte i 2016 se sig henvist til fjerdepladsen. Til gengæld kunne den statsejede lufthavn på solskinsøen glæde sig over, at man havde det største antal passagerer nogensinde.

I Aarhus Lufthavn på Djursland fik lufthavnsdirektør Peter Høgsberg og co. vendt sidstepladsen og passagertilbagegang på 13,6 procent i 2015 til en solid fem procents fremgang i 2016. Om de positive takter fortsætter i 2017 er dog mere tvivlsomt. Væksten i 2016 er nemlig i høj grad drevet af den SAS-rute til Stockholm Arlanda, som SAS kort før jul valgte at lukke. Den kommende Prag-rute med CSA Czech Airlines kan sandsynligvis ikke opveje det passagertab. Aarhus Lufthavn må sætte sin lid til at SAS vender tilbage med Arlanda-ruten eller at en anden stor spiller melder sig på banen med en ny rute.

Nogle hundrede kilometer længere nordpå i Aalborg Lufthavn lykkedes det at holde skindet på næsen på trods af flere lukninger af udenrigsruter. Således havde lufthavnen med 4,4 procent større vækst i 2016 end i 2015, hvor man voksede med 3,3 procent. Samtidig passerede man også i Aalborg Lufthavn en milepæl og satte passagerrekord, da man havde mere end 1,5 mio. passagerer.

På syvendepladsen finder vi den mindste af de otte lufthavn. Det er Sønderborg Lufthavn, som foretog små hop på stedet i det knap 1.3000 flere passagerer sikrede en 2016-fremgang på 2,3 procent. Det er dog en forbedring i forhold til tilbagegangen på 1,4 procent i 2015.

Bundproppen var som nævnt i indledningen Esbjerg Lufthavn, der skiftede en fremgang på 2,4 procent i 2015 ud med en markant tilbagegang på 16,7 procent.

Skabt luft
Resultaterne i 2016 rykker ikke ved hvem der kan kalde sig Danmarks største, næststørste, trejdestørste, fjerdestørste og så videre. Københavns Lufthavn er stadig Danmarks suverænt største lufthavn med mere end 9,5 gange så mange passagerer som i Billund Lufthavn. Her sidder solidt på titlen som Danmarks næststørste lufthavn, da nummer tre, Aalborg Lufthavn, kun havde halvt så mange passagerer.

Aarhus Lufthavn indtager fjerdepladsen og skal ikke længere frygte at blive indhentet af Bornholms Lufthavn. I hvert fald ikke lige foreløbig. Efter at have nærmet sig hinanden i en årrække, er der nu 100.000 passagerer mellem de to lufthavne.

På trods af fremgangen i Karup, så har Midtjyllands Lufthan brug for næsten en passagerfordobling for at kunne nå Bornholms Lufthavn og skifte sjettepladsen ud med en femteplads.

Til gengæld har Midtjyllands fremgang og Esbjerg tilbagegang skabt luft mellem de to lufthavne, der i 2015 kun var 4.520 passagerer fra hinanden. I 2016 var forskellen vokset til 51.009 passagerer.

Miniputten blandt de otte største danske lufthavne er fortsat Sønderborg Lufthavn, hvor den kommende sommers chartertrafik og udviklingen på Alsie Express’ København-rute næppe vil gøre den store forskel i forhold til at avancere på listen. Så skal bunden i hvert fald gå helt ud af oliemarkedet og få passagertallet i Esbjerg Lufthavn til at styrtdykke.

 

Relaterede artikler:

Fremgang på alle fronter i CPH

Flere end to mio. udenrigspassagerer i Billund

Indenrigstrafikken trak rekorden hjem i Aalborg

Aarhus Lufthavn: Havde håbet på mere

Rekordår på Bornholm

Stor fremgang i omdøbt lufthavn

Massiv tilbagegang i Esbjerg Lufthavn

Sønderborg stod i stampe

Størst 2015-vækst i Bornholm og Karup