Den kommende Terminal One i Newark. (Illustration: Port Authority)

München Lufthavn skal drive ny Newark-terminal

Den nye Terminal One i Newark-lufthavnen ved New York skal drives af München Lufthavn. Terminalen skal stå helt færdig i 2022.

Newark-lufthavnen ved New York er i øjeblikket ved at opføre en ny terminal med navnet Terminal One. Den nye terminal til en pris af 2,7 milliarder dollar skal erstatte den forældede Terminal A i Newark Liberty International Airport, som lufthavnen i New Jersey officielt hedder.

Det er netop offentliggjort, at det bliver München Lufthavn, der kommer til at drive den nye lufthavnsterminal, der efter planen bliver fuldt operationel i 2022.

Port Authority of New York and New Jersey, som ejer Newark-lufthavnen, har indgået aftale med selskabet EWR Terminal One LLC, der ejes 100 procent af München Lufthavn, om at drive og vedligeholde Terminal One.

Drift, vedligehold og koncessionsfunktioner
München Lufthavn vil gennem det amerikanske datterselskab stå for drift, vedligeholdelse og koncessionsfunktioner, når den nye terminal er færdiggjort. Selskabet skal endvidere gennemføre kortsigtede serviceforbedringer i den eksisterende Terminal A, indtil denne terminal er lukket.

Newark Liberty med lufthavnskoden EWR lå i 2017 på 14. pladsen på listen over de største lufthavne i USA målt på det samlede antal passagerer. SAS flyver dagligt direkte fra både København, Oslo og Stockholm til Newark, som er et stort hub for SAS’ amerikanske samarbejdspartner United Airlines.

München også involveret i JFK-projekt
“Vi ønskede at bringe en verdensleder inden for kundeservice og koncessionsstyring til Newark Liberty, og München Lufthavn passer til opgaven,” siger formanden for Port Authority, Kevin O’Toole.

“Vi ser frem til at samarbejde med Port Authority om dette spændende projekt og at bringe operationer, tjenester og faciliteter i verdensklasse til den nye Terminal One,” siger Dr. Ralf Gaffal, administrerende direktør for München Lufthavn.

Terminal One bliver cirka 20 procent større end Terminal A og kommer til at håndtere omkring 13,6 millioner passagerer om året. Den nye terminal får 33 gates, hvilket er fem mere end i Terminal A.

München Lufthavn er allerede involveret i lufthavnsdrift i New York gennem et joint venture med navnet Reach Airports, som skal styre det nye Terminal One-projekt i John F. Kennedy-lufthavnen.

 

Relaterede artikler:

München Lufthavn ny europamester i ruteudvikling

SAS øger på Newark-rute

Stop for United-ekspansion i Newark