I regnskabsåret 2020/21, der sluttede den 30. juni, har NAC landet et underskud på 15 milliarder kroner. Koncernchefen er skiftet ud, og en omfattende omstrukturering af gælden er ved at falde på plads.
Flyleasingvirksomheden, Nordic Aviation Capital, der oprindeligt blev etableret af danske Martin Møller Nielsen, har været i svære vanskeligheder som følge af coronapandmien.
Selskabet, der i dag har hovedkontor i Irland, har netop rapporteret et underskud på 2.364 millioner dollars, eller hvad der svarer til 15 milliarder kroner for regnskabsåret 2020/21. der sluttede den 30 juni. Det er blandt andet store nedskrivninger, der har skabt det voldsomme underskud.
Samtidig med offentliggørelsen af årsrapporten har selskabet ansat Norman C.T. Liu som ny koncernchef (president, red.) med øjeblikket virkning, og han kommer med betydelig erfaring fra GE Capital Aviation Services (GECAS), hvor han var topchef fra 2009 til 2016 og bestyrelsesformand i 2016. Han indsættes dermed som overordnet for Patrick de Castelbajac, der tiltrådte som CEO sidste efterår.
“Jeg ser frem til at arbejde med NAC’s globale team og kundebase i disse meget udfordrende tider. Vi har meget arbejde at gøre med at genoprette balancen og porteføljen, men jeg er overbevist om, at vi vil være godt positionerede, når branchen kommer sig efter pandemien,” udtaler den nye koncernchef i en pressemeddelelse.
Gæld er konverteret til egenkapital
Bestyrelse og ledelse har de seneste 12 måneder arbejdet målrettet på at sikre en omstrukturering af virksomheden, og det er nu lykkedes at lande en aftale med de største kreditorer, hvor en stor del af gælden er blevet omstruktureret og konverteret til egenkapital.
Samtidig vil NAC gennemføre en kapitaludvidelse på 300 millioner dollars med henblik på at styrke kapitalgrundlaget, og det vil blive suppleret af en ny revolverende kreditfacilitet på 200 millioner dollars.
Med adgangen til 500 millioner i ny kapital står NAC således bedre rustet til de markedsmæssige udfordringer i den kommende tid. Selskabet rapporterer om 14 nye flyleveringer hen over sommeren, hvilket er en fremgang på 50 procent i forhold til 2019. Herudover er aftaleforlængelser år til dato blevet øget med 45 procent i forhold til samme periode i 2019.
NAC er den ledende leasingudbyder af regionale fly og betjener i dag næsten 70 flyselskaber i omkring 45 lande. Den nuværende flåde består af op imod 500 fly, der inkluderer ATR 42, ATR 72, Dash 8, CRJ 900/100, Airbus A220 og Embraer E-Jets.
Relaterede artikler:
NAC er hårdt presset før ny frist