Flyleasingvirksomheden Nordic Aviation Capital er gået fra et overskud på 900 millioner kroner til et underskud på fire milliarder. En aftale med långiverne har sikret et pusterum for selskabet.
Coronakrisen gør ondt på alle i luftfartens fødekæde. Det er Nordic Aviation Capital (NAC) et godt bevis på, da selskabet netop har præsenteret resultatet for regnskabsåret 1. juli 2019 til 30. juni 2020. Det blev til et gigantisk underskud på 639,1 millioner dollars, eller hvad der svarer til lidt mere end fire milliarder kroner. Året før var overskuddet på 900 millioner kroner.
Dermed er selskabet kommet under pres, selvom første halvdel af regnskabsåret var det bedste nogensinde, og der var udsigt til 24. år i træk med styrket indtjening.
“I mine 30 år i luftfart har 2019/20 uden tvivl været det mest udfordrende år. Den kommercielle luftfartsindustri er ikke uvant med efterspørgselschok, men de udfordringer, som COVID-19 repræsenterer, kan ikke sammenlignes med noget, der har været tidligere,” udtaler bestyrelsesformand Martin Møller i forbindelse med offentliggørelse af årsrapporten.
Kapitalindskud og aftale med långivere
Det store underskud skyldes væsentlige nedskrivninger samt det forhold, at fly bliver leveret tilbage, da selskaberne enten er gået konkurs eller ikke er i stand til at betale leasingydelserne. Der er alene afsat 725 millioner kroner til tab på debitorer.
Derfor har NAC også været nødt til at sikre selskabets egen likviditet, og den 22. juli godkendte en High Court i Dublin en ansøgning om et såkaldt Scheme of Arrangement, der er en retligt godkendt aftale mellem et selskab og dets kreditorer.
Udover aftalen med selskabets långiverne har de fire aktionærer indskudt 60 millioner dollars – 380 millioner kroner – i ny kapital for at imødegå et fald i omsætningen på 50 millioner dollars.
Trods de finansielle udfordringer forventer NAC, at flyselskaberne i fremtiden i højere grad vil lease end købe fly, og da det regionale segment forventes at blive det første, der retter sig efter corona-nedlukningen, så kan man se vejen ud af krisen.
“Det er sandsynligt, at opsvinget i flyrejser vil være langsomt, og påvirkningen på forretningen i de kommende måneder vil være betydelige. Vi er dog fortsat sikre på, at med vores stærke forretningsforhold og det rigtige team på plads, vil vi være godt rustet til at overvinde den aktuelle krise og forblive solidt placeret i hjertet af regional luftfart,” siger afgående koncernchef Søren M. Overgaard, der fremover skal lede Martin Møllers private investeringsselskab.
Ejer af 490 fly
Nordic Aviation Capital, der blev stiftet af danske Martin Møller og i dag har EQT, KIRKBI og Singapore-fonden GIC som medejere, er i dag verdens største flyleasingselskab for regionale fly. Otte procent af samtlige fly i det regionale segment er ejet af NAC.
Virksomheden blev oprindeligt grundlag i Skive, men blev relativt hurtigt flyttet til Billund, hvorefter den er blevet mere international. I dag styres porteføljen af 490 fly til en samlet værdi af lidt mere end 50 milliarder kroner, fra et nyt hovedkontor i irske Limerick, der blev indviet i begyndelsen af 2020. I Billund har selskabet vedligeholdelsesfaciliteter og leveringscenter, mens koncernens 210 ansatte også er at finde i afdelinger i Toronto, Fort Lauderdale, Beijing, Hongkong og Singapore.
Selskabets har 75 kunder i 51 lande, og flåden fordeler sig med 201 ATR 72/42, 90 Dash-8, 16 Bombardier CRJ900/1000, syv Airbus A220 og 176 Embraer E-jets.
Relaterede artikler:
NAC får kapitaltilførsel på 400 millioner kroner