Airbus A320-200neo fra SAS. (Foto: SAS | Facebook)

Næsten 100.000 passagerer hos SAS i april

SAS er et af de selskaber i Europa, der har fløjet flest passagerer i april. Samlet var der 95.090 passagerer ombord i selskabets fly, hvilket var en tilbagegang på 95,7 procent i forhold til året før.

Hvis man løbende har fulgt med i statistikkerne fra den europæiske lufttrafiktjeneste Eurocontrol, så kan man se, at Norge er nogle af de lande i Europa, der har haft den mindste nedgang i antallet af flyoperationer. 

Det afspejler sig i trafiktallene for SAS, idet der i april blev registeret 95.090 passagerer hos SAS, hvoraf 1.244 var charterpassagerer. Det er en tilbagegang på 95,7 procent i forhold til samme måned året før, hvor der var 2.194.093 passagerer hos det skandinaviske flyselskab.

Tilbagegangen hos SAS var noget mindre end hos flere andre europæiske flyselskaber. Norwegian og Finnair gik begge 98,7 procent tilbage til henholdsvis 43.000 og 16.000 passagerer, mens Ryanair har rapporteret 40.000 passagerer i april. I den modsatte ende ligger Icelandair, der kun har haft 3.700 passagerer på samtlige ruter.

Solgte kun 25 procent af udbudt kapacitet
SAS flyver i øjeblikket på samtlige indenrigsruter i Norge med begrænset kapacitet. I Sverige flyves der fra Stockholm til Kiruna, Luleå, Umeå og Gøteborg, mens SAS også trafikerer indenrigsruten mellem København og Aalborg.

De eneste internationale flyvninger er København-Stockholm, København-Oslo og Stockholm, mens resten af ruterne er midlertidigt indstillet.

Selvom der i flere medier har været bragt fotos af næsten fyldte SAS-fly, hvor der ikke har været meget afstand mellem passagererne, så vidner belægningsprocenten om, at der i gennemsnit har været god plads. Kabinefaktoren var således på 26,6 procent mod 74,4 procent i samme måned året før.

“Vi står fortsat over for udfordringer, der grundlæggende påvirker vores forretning. Selvom ingen kan forudsige nøjagtigt, hvordan efterspørgslen vil udvikle sig i de kommende måneder og år, er det klart, at det vil tage betydeligt længere tid end tidligere forventet. Vores vurdering er, at det vil tage indtil 2022, før efterspørgslen når niveauer før COVID-19,” udtaler koncernchef Rickard Gustafson i en pressemeddelelse.

 

Relaterede artikler:

98,7 procent tilbagegang for Norwegian og Finnair

“Om et års tid er vi tilbage på samme niveau”

Passagerfremgang hos SAS, Finnair og Icelandair