Boeing 787-9 fra Juneyao Airlines. (Foto: PR-foto)

Nordisk Dreamliner-rute til Shanghai

Til juni næste år vil det kinesiske flyselskab Juneyao Airlines åbne sin første interkontinentale rute fra Shanghai. Destinationen er en nordisk hovedstad.

De kinesiske flyselskaber har indledte en markant ekspansion i Europa og således også i Norden.

Alene i år har Air China åbnet en rute fra Beijing til København, mens Sichuan Airlines fra midten af december vil flyve mellem Chengdu og København. Tidligere på året åbnede China Eastern Airlines en sæsonrute fra Shanghai til Stockholm, og næste forår får Oslo Lufthavn sin første Kina-rute, når Hainan Airlines åbner en rute fra Beijing.

Næste i rækken bliver Juneyao Airlines, der fra juni næste år vil flyve dagligt fra Shanghai Pudong International Airport direkte til Helsinki. Det skriver Air Transport World på baggrund af informationer fra CAAC, der er de civile luftfartsmyndigheder i Kina.

Det bliver i givet fald den første interkontinentale rute for Shanghai-flyselskabet, der hidtil kun har rådet over kort- og mellemdistancefly. Den 19. oktober har selskabet imidlertid fået leveret den første af fem Boeing 787-9 Dreamlinere, og det er denne flytype, der skal benyttes på den kommende rute til den finske hovedstad.

Kan blive Nanjing-rute
Selvom Juneyao Airlines har base i Shanghai er flyselskabet meget afhængig af, hvad giganten China Eastern Airlines foretager sig. Indtil videre har den kinesiske SkyTeam-konkurrent ikke vist interesse for Helsinki, men selskabet valgte i stedet Stockholm til sin første entré i Norden.

Derimod har Juneyao Airlines store planer for Nanjing, der ligger blot 270 kilometer fra Shanghai. Her blev der for et par år siden indgået en aftale med bystyret i den kinesiske by om at etablere en langdistancebase i Nanjing Lukou International Airport. Konkurrencetrykket vil i givet fald være mindre i Nanjing, der er hovedstaden i Jiangsu-provinsen.

Har brug for Star Alliance-partner
På den nye rute til Helsinki kommer Juneyao Airlines i direkte konkurrence med oneworld-selskabet Finnair, der flyver dagligt til Shanghai med Airbus A350.

Da det finske marked ikke er stort nok til at bære ruten, vil det være nødvendigt for det kinesiske flyselskab at etablere codeshare-aftaler med et flyselskab, der kan levere fødetrafik til og fra Helsinki. Her kan SAS være en mulighed, da Juneyao Airlines siden maj 2017 har været connecting-partner i Star Alliance.

Juneyao Airlines er et af Kinas største private flyselskaber, der blev etableret i 2005 og startede operationer i 2006. I dag flyver selskabet på indenrigsruter i Kina samt på regionale ruter til Japan, Sydkorea og Thailand. I planerne indgår interkontinentale ruter til Australien, Europa og Nordamerika.

 

Relaterede artikler:

Helsinki bliver snydt for endnu en Kina-rute

Kinesere udebliver fra nordisk rute

Ukendt flyselskab køber 50 nye Boeing-fly