En skandinavisk storlufthavn og et nordisk lavprisflyselskab var blandt de ni prismodtagere ved CAPA´s årlige luftfartskonference.
CAPA (Centre for Aviation), med hovedkvarter i Sydney, er en af verdens mest anerkendte analysevirksomheder inden for luftfart, og i disse dage har virksomheden afholdt det årlige World Aviation Outlook Summit i Berlin, hvor der samtidig er blevet uddelt de eftertragtede Aviation Awards for Excellence-priser.
Her blev Oslo Lufthavn vinder i kategorien af mellemstore lufthavne mellem 10 og 30 millioner årlige passagerer. Årsagen er ifølge CAPA, at den norske hovedstadslufthavn har etableret sig som en ledende strategisk aktør, der gør meget for at forandre udviklingen i luftfartsindustrien.
Der fremhæves blandt andet, at lufthavnen har øget passagertallet med mere end 50 procent siden 2010, hvor 19 millioner passagerer rejste gennem lufthavnen. I 2018 forventes der omkring 29 millioner rejsende gennem terminalerne.
Herudover fremhæves den store miljøbevidsthed med geotermiske projekter samt planerne om et bæredygtigt og energipositivt område omkring et eksisterende erhvervscenter ved lufthavnen. Alt dette går samtidig fint i spænd med, at der allerede er sat en dato for implementering af elektriske fly på de norske indenrigsruter.
“Avinor og Oslo Lufthavn har skilt sig ud i Europas lufthavnssektor i adskillige år. Åbningen af den anden terminal samt igangsætningen af yderligere en terminaludvidelse tillige med det innovative miljøarbejde er med til yderligere at positionere Oslos hovedlufthavn som en strategisk ledende aktør i Europa og globalt,” sagde CAPA´s bestyrelsesformand Peter Harbison ved prisoverrækkelsen tirsdag aften på Grand Hyatt Berlin.
Hæder til WOW air
Samlet blev der uddelt ni priser ved konferencen i Berlin, og nordisk luftfart satte endnu et aftryk, da islandske WOW air hjemtog prisen som årets lavprisflyselskab.
Tilsyneladende havde det ikke gjort særligt indtryk på CAPA, at det islandske lavprisflyselskab gennem længere tid har været i store økonomiske vanskeligheder, og at Icelandair er i færd med at gennemføre en overtagelse af selskabet.
“Det er et symbol på WOW air´s succes, at den største og nærmeste konkurrent ikke så anden udvej end at opkøbe dem,” lød det fra Peter Harbison.
Succesfuld ACMI-model hos CityJet
Prisen som bedste regionale flyselskab gik til irske CityJet, og det har også indirekte noget med nordisk luftfart at gøre. CAPA fremhævede nemlig, at selskabet har været det førende i konsolideringen i den regionale luftfart i Europa med overtagelsen af Blue 1 og Cimber Air fra SAS i henholdsvis 2015 og 2017. Herudover er en fusion med spanske Air Nostrum undervejs.
Det blev fremhævet, at CityJet har udviklet en rendyrket strategi med en ACMI-model, hvor Aer Lingus, Air France, Brussels Airlines og SAS er blandt kunderne.
“CityJet har været en meget stærk pioner i en ny vision om regionale flyoperationer i Europa med fokus på trejdeparts wetleasing for at reducere indtjeningsrisikoen og skabe konsolidering med henblik på større effektivitet.” lyder begrundelsen fra CAPA.
Relaterede artikler: