Norwegian appellerer til dansk erhvervsliv

Norwegian forsøger via sindrige beregninger at sandsynliggøre, at dansk erhvervsliv vil kunne spare årligt omkring 1 milliard kroner, hvis danske virksomheder til fire store destinationer flytter halvdelen af rejserne over til det norske lavprisflyselskab.

Kampen er gået ind om de skandinaviske forretningskunder. Dermed er det også en kamp mellem Norwegian og SAS, der er indledt.

En kamp, der ikke alene skal udkæmpes på punktlighed og regularitet, som forretningsrejsende prioriterer ganske højt. Men også en kamp, hvor Norwegian vil fokusere på prisen.

Et område, hvor det norske lavprisflyselskab føler sig sikker på at være den skandinaviske konkurrent overlegen.

Vil spare dansk erhvervsliv for 1 milliard kroner

Helt konkret har Norwegian udarbejdet en vision om at spare dansk erhvervsliv for en milliard kroner i 2012.

”Norwegian kan spare de danske virksomheder for en milliard kroner i 2012, hvis de flytter bare halvdelen af deres flyrejser fra København til Oslo, Stockholm, London og Aalborg fra de traditionelle selskaber til os. Vores priser er i gennemsnit over 1000 kr. billigere for en retur end de traditionelle selskaber. Samtidig slipper man for check-in med direct to gate, og vi tilbyder nye miljøvenlige fly, mange daglige afgange, og som det eneste selskab tilbyder vi WiFi om bord på over halvdelen af vores flyflåde,” forklarer Norwegians administrerende direktør Bjørn Kjos.

Regnestykket er ifølge Norwegian enkelt. Det norske lavprisflyselskab har i dag en gennemsnitlig markedsandel på 25 procent fra København til Oslo, Stockholm, London og Aalborg, hvor der er et samlet passagerpotentiale på 2.450.000 erhvervsrejsende årligt. Norwegian mener gennem analyser at kunne dokumentere, at selskabet i gennemsnit er 1.000 kroner billigere end de øvrige selskaber, hvorfor der vil være en besparelse på 1 milliard kroner, hvis blot halvdelen af passagererne hos de øvrige selskaber valgte Norwegian.

Et er teori, og noget andet er praksis. Der er nemlig mange andre parametre end prisen, der spiller ind, når man vælger luftfartsselskab.

Fartplanen spiller også ind

Norwegian har en klar konkurrencefordel på prisen, men selskabet har også et kvalitetsprodukt med moderne fly, gratis wifi, ‘direct-to-gate’ samt adgang til CPH Express fast track i Københavns Lufthavn.

Det eneste sted, hvor man kan sætte en finger på forudsætningerne i Norwegians regnestykke, er på påstanden om mange daglige afgange.

Norwegian er kendt for at levere lavfrekvent eller mellemfrekvent trafik, mens konkurrenten SAS har højfrekvent trafik som varemærke. Noget som er vigtig for forretningrejsende, der gerne vil have mulighed for at ændre billetten og komme tidligere hjem, hvis møder og andre aktiviteter slutter før planlagt.

Det kan illustreres således på de fire nævnte ruter:

Rute Norwegian
Antalafg.
Norwegian
Max. ventetid
SAS
Antal afg.
SAS
Max. ventetid
København-Stockholm 5 6:55 15 2:35
København-Oslo 5 6:30 12 1:35
København-London 3 6:55 6 4:15
København-Aalborg 6 4:25 6 4:05

Kilde: Amadeus Time Table fra 25MAR12-27OKT12.

Sammenligningen viser, at SAS har en væsentligt mere heldækkende fartplan på ruterne til Stockholm, Oslo og til dels også London. Derimod ser det ud til, at fartplanen er nogenlunde identisk på indenrigsruten til Aalborg.

Norwegians beregninger kan da også møde berettiget sympati, hvis man udelukkende fokuserer på at flytte trafik i de såkaldte peak hours om morgenen og sidst på eftermiddagen.

Men det vil nok være at undervurdere behovet for fleksibilitet i dansk erhvervsliv, hvis man udelukkende kan rejse tidligt ud om morgenen og hjem sidst på eftermiddagen med en ventetid på 6 – 7 timer midt på dagen, hvor der ikke er Norwegian-fly i fartplanen.