Flere flypassagerer forveksler i stigende grad Norwegian med Air Djibouti og Djibouti Airlines, der gik konkurs i henholdsvis 2002 og 2009.
Siden midten af februar har Norwegian igangsat en større udflagning af norsk-registrerede Boeing 737-fly til et irsk datterselskab kaldet Norwegian Air International Limited.
Det betyder, at man ikke længere kan flyve under den velkendte IATA-kode “DY“, men i stedet for er blevet tildelt “D8“. Således vil 16 fly af typen Boeing 737-800 fra vintertrafikprogrammets start den 25. oktober flyve med D8-koden på en lang række europæiske ruter.
Problemet er dog, at D8 var IATA-koden for østafrikanske Djibouti Airlines indtil konkursen i 2009, og tilsyneladende er dette ikke blevet rettet i de mange databaser, der benyttes af rejsesøgemaskiner og online-rejsebureauer. Det samme problem har været med IATA-koden DY, hvor Norwegian igennem flere år er blevet forvekslet med Air Djibouti.
Dermed tror mange, at de skal rejse med Air Djibouti eller Djibouti Airlines i stedet for Norwegian, hvilket gør forbrugerne skeptiske og i værste fald kan det betyde, at Norwegian fravælges, hvis man er i tvivl om, hvilket selskab, der skal flyve.
Forbrugere er forvirrede
På et amerikansk forbrugersite spørger signaturen “Val“ fra Long Beach i Californien om nogen har erfaringer med Djibouti Airlines.
“Djibouti Airlines? Har nogen fløjet med dem? Er der noget godt eller skidt at nævne? De bliver ved med at komme op, når jeg slår en rejseplan op fra Stockholm til Los Angeles. Det er kun Djibouti Airlines fra Stockholm til London, og derfra er det videre med Norwegian.“
På det skandinaviske flyforum Flyprat.no spørger LN-REF, om et andet selskab – Air Djibouti – flyver for Norwegian.
“Skal flyve med Air France fra Point-Noire (Congo-Brazzaville) via Paris til Oslo fredag den 25. september og videre til Aalesund med Norwegian rutenummer DY408 den 26. september. I reservationen fra Air France står følgende: Operated by Air Djibouti. Aircraft Boeing 737-800. Er der nogen som kender registreringen på dette fly fra Air Djibouti, der flyver for Norwegian om lørdagen?“
Også på det internationale Airliners.net-forum har brugeren “AWACSooner“ erfaringer med Norwegian sammen med Djibouti-flyselskaber.
“Fløj med Air Djibouti (DY) fra Køln via Oslo til Bergen sidste år i august, og det var slet ikke nogen dårlig oplevelse. Til den rigtige pris vil jeg flyve med dem igen.“
Nye selskaber overtager gamle koder
At Norwegian lige netop har fået koderne DY og D8, der begge blandt andet har tilhørt flyselskaber med hjemsted i Djibouti i Østafrika, er tilsyneladende en tilfældighed.
Problemet er generelt, at IATA tildeler luftfartskoder fra lukkede selskaber til nye selskaber i branchen, og det giver anledning til misforståelser, hvis det ikke rettes i samtlige databaser. IATA´s database er til enhver tid opdateret, men den teknologiske udvikling har betydet, at der er mange databaser i brug hos online-rejsebureauer og rejsesøgemaskiner, der ikke nødvendigvis er fuldt up opdateret.
“Vi er klar over, at denne fejl opstår fra tid til anden, og det skyldes som oftest, at lokale databaser hos de enkelte rejsebureauer ikke er opdaterede. Hver gang vi opdager fejlen, tager vi kontakt til de pågældende udbydere, men vi oplever ikke, at det påvirker salget,“ siger kommunikationschef Lasse Sandaker Nielsen fra Norwegian til CHECK-IN.dk.
Det svarer således til, at man får et ny telefonnummer, som har været benyttet tidligere. Dette nummer kan stå på mange hjemmesider og i databaser, der ikke er opdaterede.
Et eksempel finder man på den britiske hjemmeside Avcodes.co.uk, der har en oversigt over samtlige luftfartskoder i verden, såvel aktive som historie. Ved opslag på D8 kommer Norwegian og Djibouti Airlines op som aktive selskaber med denne kode.
Således tilhørte D8 frem til 1995 Diamond Sakha Airlines i Rusland, indtil Djibouti Airlines tog over frem til 2009, mens Norwegian International Airlines fik koden tildelt i 2015. Tilsvarende har DY-koden været hos Alymeda Democratic Yemen Airlines frem til 1996, hvorefter Air Djibouti fik koden frem til 2002, hvor Norwegian Air Shuttle ASA siden har haft koden.