Boeing 737 MAX 8 fra Norwegian. (Foto: Norwegian | PR)

Norwegian indgår aftale om køb af 50 nye fly

Fra 2025 til 2028 skal der leveres 50 ny Boeing 737 MAX 8, og yderligere 30 fly kan følge efter. Samtidig har Norwegian fået en kompensation på to milliarder norske kroner.

Norwegian har efter rekonstruktionen i foråret 2021 startet op med en flåde af leasede Boeing 737-800, der alle har været på de attraktive “Power by the Hour”-aftaler, hvor der kun betales for flyene, når de er i drift.

Men Norwegian har tidligere understreget, at selskabet over tid ville få en MAX-flåde, så det er muligt at flyve med de mest brændstofeffektive fly, der samtidig har en lavere CO2-udledning.

I øjeblikket har Norwegian to Boeing 737 MAX 8 i drift, og i begyndelsen af året blev der underskrevet en aftale om lease af yderligere 10 fly af samme type til levering i begyndelsen af 2023.

Her stopper det ikke, da det norske lavprisflyselskab netop har meddelt, at der er indgået en intentionsaftale med Boeing om køb af 50 737 MAX 8 med en option på yderligere 30 fly. Disse fly skal efter planen leveres mellem 2025 og 2028, hvor de nuværende leasingaftaler med 737-800-flyene udløber.

Vil eje i stedet for at lease
Den endelig købsaftale er endnu ikke forhandlet færdig, men parterne tilstræber, at det sker inden udgangen af første halvår af 2022.

Finansieringen af forudbetalingen på flyene skal ske via cash flow fra driften, og det er planen, at Norwegian selv skal eje hovedparten af de nye fly. De første 15 fly bliver dog genstand for en sale-leaseback-aftale, der skal bidrage til finansieringen af de resterende 35 fly.

“Denne aftale udgør en milepæl, der åbner op for, at Norwegian selv vil eje en stor del af sin flyflåde. De samlede omkostninger går ned og den finansielle robusthed styrkes, og det gør, at vi vil kunne befæste og styrke vores ledende position i Norden,” siger Svein Harald Øygard, bestyrelsesformand hos Norwegian.

“Aftalen medfører, at vi kan tilbyde vores kunder at rejse med topmoderne fly, som i stigende grad vil kunne benytte bæredygtigt flybrændstof.

Kompensation fra Boeing
I januar 2012 afgav Norwegian ordre på 100 Boeing 737 MAX 8, og selskabet nåede at få leveret 18 fly af denne type inden den globale grounding i marts 2019 efter to på hinanden følgende dødsulykker med et indonesisk og et etiopisk selskab.

I sommeren 2020 besluttede Norwegian at annullere ordren på de resterende fly og anlagde sag mod den amerikanske flyproducent. Selskabets advokat nedlagde påstand om, at Boeing havde udvist ”grov uagtsomhed, svindel og kontraktbrud” og lavet fly med “væsentlig nedsat værdi.”

Nu er der tilsyneladende landet et forlig i sagen, og koncernchef Geir Karlsen udtrykker da også over for norske medier, at selskabet har fået en slags kompensation på to milliarder norske kroner i forbindelse med transaktionen.

 

Relaterede artikler:

Norwegian leaser 10 fabriksnye Boeing 737 MAX

Norwegian leaser to Boeing 737 MAX

“Over tid får vi en MAX-flåde i Norwegian”