Hvis satsningen på indenrigsflyvninger i Argentina ikke giver overskud sidst på sommeren, vil Norwegian ganske givet forlade det sydamerikanske land.
Den 16. oktober sidste år begyndte Norwegian sit argentinske eventyr, men fortællingen kan være slut allerede inden étårs-jubilæet.
Norwegian Air Argentina (NAA) kæmper nemlig med at levere overskud på indenrigsruterne i det store sydamerikanske land. Og selv om det kun er lidt over et halvt år siden, flyselskabet trådte ind på det argentinske indenrigsmarked, er tålmodigheden ved at slippe op.
”Vi sidder nu og venter på et overskud. Før det sker, gør vi ikke mere,” siger Geir Karlsen, finansdirektør i Norwegian, til det norske erhvervsmedie E24 i forbindelse med, at Norwegian i torsdags fremlagde resultatet for første kvartal i år.
”Hvis det viser sig, at Argentina-satsningen ikke går efter planen, så er vi også parat til at trække os ud. Der vil vi være helt kyniske.”
Geir Karlsen angiver, at Norwegian Air Argentina godt kunne sælge billetter i februar og marts, men at april, maj og juni er svære måneder. Herefter stiger efterspørgslen på billetter igen i juli og hen over efteråret. Til august vil Norwegian lave en evaluering, og hvis ikke selskabet giver overskud her, træffes en endelig beslutning om Norwegian Air Argentinas fremtid, lyder det.
Tre Boeing 737 i Argentina
Norwegian begyndte at stifte bekendtskab med Argentina allerede i februar sidste år, da selskabet åbnede en rute fra London til Buenos Aires. Og senere på året indledte det norske lavprisflyselskab så sine aktiviteter på det argentinske indenrigsmarked.
I mellemtiden har Norwegian Air Argentina fået konkurrence i Argentina i skikkelse af det chilenske flyselskab JetSmart, ligesom lavpriskonkurrenten Flybondi har været aktiv på markedet siden januar sidste år. Norwegian Air Argentina nåede op på fire Boeing 737-800 på basen i Argentina, men ét af dem blev sendt retur til Europa efter groundingen af selskabets Boeing 737 MAX-fly i marts.
I februar udtalte Norwegian Air Argentinas administrerende direktør, Ole Christian Melhus, at han mente, at satsningen i Argentina ville give overskud før sommeren. Det adresserede Geir Karlsen over for E24 i forbindelse med torsdagens resultatfremlæggelse, hvor han sagde, at ”vi er nok lidt forsinkede i forhold til, hvad han sagde på det tidspunkt.”
Fly leaset fra eget selskab
De fly, Norwegian Air Argentina opererer, er leaset fra Norwegians eget datterselskab Arctic Aviation Assets i Irland. Tabene vil på den baggrund blive begrænsede, hvis selskabet beslutter at forlade det sydamerikanske land.
Norwegian Air Argentina har omkring 175 ansatte – herunder både administrationsmedarbejdere, piloter og kabinebesætningsmedlemmer. Selskabet begyndte med ruter fra Buenos Aires til Córdoba og Mendoza, og senere åbnede indenrigsruter til Salta, Bariloche, Neuquén og Iguazú.
I slutningen af 2018 lancerede Norwegian spareprogrammet #Focus2019, der skal øge indtjeningen og reducere omkostningerne. På trods af dette kunne Norwegian præsentere et underskud før skat på 1,97 milliarder norske kroner for driften i første kvartal i år.
Relaterede artikler:
Norwegian tager fem procent af marked i Argentina
Norwegian udvider flåden i Argentina
Første Norwegian-flyvning til Brasilien