Norwegian: Vi har alligevel ikke solgt alle sæder

De to Airbus A340-fly, der skal vikariere for Norwegians forsinkede Dreamliner-fly, har otte procent færre sæder end drømmeflyene. Men det gør ikke noget, forsikrer Norwegian. Til gengæld har flyene førsteklasses sæder.

Efter en intens jagt på fly, der var store nok og kunne flyve langt nok, er det lykkedes at finde to langdistancefly, som kan vikariere for de to Boeing 787 Dreamliner-fly, som Norwegian skulle have haft leveret i april og juni i år. Dreamlinerne skulle være rygraden i Norwegians storstilede lancering af langdistanceflyvninger til lavpris, som skulle gå i luften i slutningen af maj med ruter fra Oslo og Stockholm til New York og Bangkok.

Men det verdensomspændende mere end halvanden måned lange flyveforbud for hele Boeing 787-flytypen har betydet, at Norwegian har set sig nødsaget til at finde vikarfly. Og valget er faldet på to 15 år gamle Airbus A340-300 fly, som Norwegian leaser hos portugisiske Hifly.

Mangle sæder
Hifly vil operere de to Airbus-fly for Norwegian i en konfiguration med plads til i alt 267 passagerer fordelt på 12 førsteklasses sæder, 42 business class sæder og 213 economy sæder. I Dreamlinerne var det planen at have 291 sæder – 32 premium economy sæder og 259 economy sæder.

Det er ikke almindeligt at ændre sædekonfigurationen, når selskaber leaser fly, da det især på langdistancefly kan være en bekostelig affære.

Derfor vil der med stor sandsynlighed komme til at mangle 24 sæder på alle afgange indtil Boeing 787 Dreamliner-flyene ankommer. Det er en reduktion i den udbudte kapacitet på 8,2 procent. Men det får ingen betydning bedyrer Norwegian.

”Vi tager bare nogle af de Norwegian-ansatte, som det var planen skulle flyve med i starten, af flyene. Desuden har vi ikke solgt alle pladser på nogen af flyvningerne,” forklarer pressetalsmand Lasse Sandaker-Nielsen fra Norwegian til CHECK-IN.dk.

Billig genvej til første klasse
Hvis ikke førsteklasses sæderne udskiftes, kan Norwegians Airbus-flyvninger gå hen og blive en billig genvej til at prøve en tur på første klasse til USA eller Asien.

Norwegian oplyser, at det endnu ikke er afgjort hvordan passagererne fordeles i flyet og om det vil koste ekstra at flyve på første klasse. Men selv om de 32 premium economy-passagerer fordeles på første klasse og business vil der stadig være 22 sæder tilbage.

Ifølge Norwegian bliver afstanden mellem sæderne på economy 32 – 33 tommer. Men på seatguru.com fremgår det, at Emirates eksisterende flåde af Airbus A340-300 fly har en ”seat pitch” på 31 tommer og samme antal sæder som Norwegians kommende fly.

Aftalen mellem Norwegian og Hifly er en såkaldt ”wet lease”, som omfatter fly, besætning, større vedligehold og forsikring. Øvrige udgifter afholdes af Norwegian selv. Det er ting som handlingudgifter, brændstof og landingsafgifter samt almindelige dagligdags checks.

Det betyder at det bliver kabinepersonale fra portugisiske Hifly, som skal betjene Norwegians passagerer.

Købt af Boeing
De to fly fløj første gang i september og november 1997 – knap fire år før det ældste af SAS’ syv Airbus A340-300 fly. Flyene har fulgtes ad gennem livet. Først som arbejdsheste for Singapore Airlines frem til 2002, hvor de blev købt af Airbus’ ærkerival Boeing. Det træk var et led i en handel med Boeing-fly til Singapore Airlines.

Efter at flyene havde stået ubrugte hen i omkring halvandet år fik Boeing afsat dem til leasingfirmaet BBAM, der leasede dem ud til Emirates. Her arbejdede de frem til august sidste år, hvor de igen blev opmagasineret. Nu har Hifly så leaset flyene af BBAM for at kunne lease dem med crew til Norwegian.

At det blev to Airbus-fly, der skal vikariere for Dreamlinerne, gør formentlig ikke humøret bedre i Boeing-lejren.

Første klassesæder på Hifly’s A340-fly, Hifly-stewardesse, Airbus A340-300 fly fra Hifly, Economy class og business class sæder på Hifly flyene. Fotos: Hifly.

Læs også:

Norwegian har fundet sin Dreamliner-erstatning