Illustration af Airbus A350-900 til Swiss. Foto: Swiss

Ny A350 til Swiss med retro-registrering

Den første Airbus A350 til Swiss får registreringen HB-IFA, der også blev anvendt af Swissair i nogle år i 1960’erne. Det moderne langdistancefly lander hos Swiss i løbet af 2025.

Swiss vil i de kommende år modtage i alt fem spritnye Airbus A350-900, der dermed bliver ny langdistanceflytype hos selskabet.

Forberedelserne til at modtage de nye fly er i fuld gang, og i forbindelse med dette har flyselskabet afsløret, hvilke registreringsnumre flyene får.

Under overskriften ”Back to the future with HB-IFA” (tilbage til fremtiden med HB-IFA, red.) i en artikel i Swiss Magazine afsløres det, at den første Airbus A350 til selskabet således får retro-registreringen HB-IFA.

Brugte registrering til DC-9
Et kig tilbage i historien viser, at det schweiziske flyselskab i perioden fra 1966 til 1968 benyttede HB-IFA som registrering til en splinterny Douglas DC-9. Dengang hed selskabet Swissair.

De øvrige fire nye A350’ere til Swiss får registreringer, der ender på henholdsvis -IFB, -IFC, -IFD samt -IFE.

Registreringer af fly har en afgørende betydning som identifikation i den civile luftfarts verden. Siden 1944 har det været obligatorisk for ethvert fly, der bruges i international luftfart, at have et registreringsnummer.

Nyt kabinekoncept
Når HB-IFA som den første A350-900 til Swiss bliver leveret, vil passagererne blive mødt af et helt nyt kabinekoncept med navnet ’SWISS Senses’, hvor der i alt er fire forskellige klasser at vælge imellem.

A350’erne bliver indrettet med i alt 242 sæder, og sæderne vil være fordelt således: tre sæder på First Class, 45 på Business Class, 38 i Premium Economy samt 156 sæder i Economy Class.

De 38 tilgængelige sæder i Premium Economy er særligt opsigtsvækkende, da det er henholdsvis 17 og 14 sæder flere end på samme kabineklasse i flyselskabets eksisterende langdistancefly af typen Airbus A340-300 og Boeing 777-300ER.

Efter planen vil de to første A350’ere blive leveret til Swiss i 2025, mens de sidste tre vil blive leveret i 2026. På sigt er det planen, at flyene skal erstatte de fire ældre Airbus A340’ere, som er tilbage i flåden.

 

Relaterede artikler:

Flere Premium Economy-sæder i nye A350’ere hos Swiss

Swiss får hjælp til at undgå turbulens

Swiss Senator Lounge er en klasse over alle andre