En ny A380-variant med flere sæder og længere rækkevidde skal hjælpe Airbus med at skabe rentabilitet i A380-projektet.
Flyselskabernes interesse for det store dobbeltdækkerfly, Airbus A380, har været stærkt nedadgående de senere år med meget få nye ordrer. Derfor har Airbus igen og igen annonceret sænkning i produktionstempoet.
Nu tager Airbus også et mere offensivt træk og forsøger at få gang i A380-salget igen ved at annoncere, at selskabet overvejer at introducere en ny såkaldt Airbus A380plus-version.
Flere sæder
Airbus forestiller sig, at den nye plus-versions brændstofforbrug vil blive reduceret med fire procent som følge af nye winglets og forbedringer af vingerne. Ved at ændre på flyets indvendige layout håber Airbus desuden på at skabe plads til yderligere 80 passagerer i en fire-klasses konfiguration. Kombinationen af mindre brændstofforbrug og flere sæder giver tilsammen et 13 procent lavere brændstofforbrug per sæde end den nuværende Airbus A380-800.
De fleste selskaber har i dag mellem 490 og 520 passagerer i fire-klasses konfiguration. Kun Emirates har også en ”high-density” version med to klasser og i alt 615 sæder. Den bruges blandt andet på selskabets rute mellem Dubai og København.
I stedet for at sætte 80 ekstra sæder i den nye plus-version af A380’eren, så kan flyselskaberne også vælge i stedet at tage mere brændstof med og forbedre flyets rækkevidde med omkring 450 – 500 km.
Desuden skal der være længere mellem de krævede vedligeholdelsescheck og det store check hvert sjette år skal kunne laves hurtigere.
Helt nye ordrer
De påtænkte ændringer og forbedringer i plus-versionen er dog minimale sammenlignet med den Airbus A380neo med helt nye motorer, som Airbus A380-storkunden Emirates flere gange har opfordret Airbus til at lancere. Tidligere på måneden slog Airbus’ topchef, Fabrice Brégier fast, at der ikke var nogen rentabel forretningsmodel i at lancere en gennemopdateret Airbus A380neo.
Airbus er angiveligt i dialog med Emirates om en ny ordre på omkring 20 Airbus A380-fly oveni de i alt 140 fly, som selskabet tidligere har bestilt. Aftalen forventes annonceret på Dubai Air Show til november og vil være med til at sikre, at Airbus ikke skal skrue længere ned for produktionstempoet end man allerede har gjort.
Under en
Airbus har allerede reduceret den årlige produktion af Airbus A380-flyene i den franske lufthavn Toulouse’s nordvestlige hjørne fra 27 i 2016 over 15 i år til 12 i 2018.
Fornylig åbnede Airbus imidlertid for at produktionstempoet kan blive sat yderligere ned og komme under det ”magiske” og symbolske ”ét fly om måneden”.
”Det er sandsynligt, at vi er nødt til at gå under rate en,” sagde vice president og ansvarlig for A380-programmet hos Airbus, Didier Evrard, fornylig til Air Transport World.
At gå under ”en per måned” vil sandsynligvis blive en realitet, hvis ikke Airbus modtager nogle nye A380-ordrer inden udgangen af i år. Der er nemlig stadig ledige ”slots” på produktionsbåndet i 2019.
Relaterede artikler:
Airbus kan ikke få økonomi i A380