EU har formuleret en række nye regler om, hvordan piloters helbred løbende skal vurderes. Det sker som en reaktion på Germanwings-tragedien i 2015.
Den Europæiske Union (EU) har netop offentliggjort helt nye bestemmelser for, hvordan flyselskaber fremover skal vurdere piloters mentale helbred.
Piloter, der arbejder for et europæisk flyselskab, vil have adgang til et støtteprogram, der skal hjælpe dem med at identificere, håndtere og overvinde eventuelle problemer. Det sker for at sikre, at de kan fungere normalt på et fly.
De nye regler handler blandt andet om, at piloterne løbende vil få tjekket deres mentale egnethed til at agere som pilot, ligesom de vil blive psykologisk screenet. Herudover vil der testes for brug af narkotika eller alkohol, der kan have skadelig indvirkning på at udføre hvervet.
De rigtige værktøjer
De nye EU-regler sker som en konsekvens af Germanwings-ulykken i marts 2015, hvor 149 mennesker omkom. Den franske havarikommission, BEA, fandt, at flyet på rute 9525 blev styret direkte ind i et bjerg af styrmand Andreas Lubitz. Og katastrofen var en realitet.
Europa-Kommissionen anmodede herefter de europæiske luftfartssikkerhedsmyndigheder, EASA, om at oprette en taskforce, der skulle revurdere sikkerhedsreglerne omkring besætninger.
EU har sagt, at det fremover vil indføre narkotika- og alkoholtests af piloter og kabinepersonale fra alle europæiske flyselskaber, der enten flyver til eller fra EU-lande. Denne praksis er allerede indført i visse medlemslande, men praksissen skal nu implementeres i alle medlemslande inden for de næste to år. Herudover vil europæiske flyselskaber lave en psykologisk test af piloter, der står til at blive ansat i et selskab.
”Med disse regler indfører Europa de rigtige værktøjer til at sikre luftpersonalets mentale egnethed. I løbet af den toårige overgangsperiode vil EASA aktivt støtte europæiske og internationale interessenter i gennemførelsen af denne nye forordning,” siger Patrick Ky, administrerende direktør i EASA.
Uenighed om regler
De nye regler bliver benævnt Air OPS Implementing Rules, og de supplerer et EASA-forslag fra august 2016, der handlede om opdatering af medicinske krav til piloter.
Visse grupper af piloter har tidligere kritiseret det, der nu er blevet til reelle regler. Narkotika- og alkoholtests og psykologisk screening for at undgå flere katastrofer er således ikke den rigtige løsning for alle, da det eksempelvis kan genere den enkelte pilots privatliv.
Relaterede artikler:
Skærpede medicinske krav til piloter
EASA vil revurdere to persons-anbefaling