Norwegian Boeing 737-800 i Københavns Lufthavn. (Foto: Arne V. Petersen)

Nye Norwegian-ruter styrker ikke CPH som hub

De nye Norwegian-langdistanceruter til New York og Los Angeles er vigtige for udviklingen af CPH som Nordeuropas største hub, mener lufthavnen. Men Norwegians strategi styrker ikke nødvendigvis CPH som et stort trafikknudepunkt.

(STOCKHOLM) Glæden var stor i Københavns Lufthavn, da man i går på samme dag kunne annoncere to helt nye langdistanceruter. Det er vist aldrig før sket i lufthavnens historie, at to oversøiske ruter blev offentliggjort på selvsamme dag.

Hos Københavns Lufthavn har det været vigtigt, at få New York-JFK og Los Angeles ind på rutekortet, hvor der i mange år har været en bar plet på den amerikanske vestkyst samt i de senere på mangel på en helårsrute til New York J.F. Kennedy Airport. Nu får CPH helårsruter til begge destinationer, hvilket er glædeligt for det hjemlige marked.

Men når det handler om transfertrafik ser det lidt sværere ud med at kunne benytte Norwegian-ruterne, hvis man kommer fra en en storby i Nordeuropa og vil skifte fly i Københavns Lufthavn. Norwegians europæiske ruter er ofte lavfrekvente og går til mange sydeuropæiske lufthavne, hvor der ikke vil være et naturligt transfer-marked via København.

Fødetrafik fra de andre skandinaviske lufthavne vil også være begrænset, da Norwegian i modsætning til SAS, har valgt at tilbyde de nye langrutedestinationer fra alle tre skandinaviske storlufthavne.

“Det er ikke nogen hemmelighed, at hvis Norwegian over tid ville arbejde tættere sammen med andre flyselskaber, så vil det styrke produktet. Vi har fuld respekt for hele deres strategi, og heldigvis har Norwegian mange ruter ind til København, så der vil være et vist transfer-flow,“ siger Ole Wieth Christensen, der er ruteudviklingsdirektør i Københavns Lufthavn.

Ruteudviklingsdirektøren mener dog, at Norwegians langdistanceruter skaber vækst i lokaltrafik og transfertrafik. Han ser det ikke som to adskilte ting.

“Norwegian har netop føderuter fra Karup og Aalborg i Jylland, og vi er absolut hele Danmarks lufthavn. Men hvis vi skal opretholde den volumen vi har, skal vi også være transferlufthavn for Sydsverige, hele Nordtyskland og Polen.

Tilfreds med Norwegian-ruterne
Selvom Norwegian-ruterne ikke har samme fødetrafik som netværksselskabernes rutetilbud, ville CPH ikke have haft et andet selskab ind med interline-muligheder.

“Norwegian kan i et vist omfang interline med sig selv, og de går ind på de to største uservicerede destinationer fra Københavns Lufthavn. Disse to faktorer bragt sammen gør, at jeg ikke kunne have ønsket mig et andet flyselskab på disse ruter,“ siger Ole Wieth Christensen.

Det generer ham heller ikke, at lufthavnene i Oslo og Stockholm er kommet godt med på den interkontinentale rutetrafik takket være Norwegians satsning på langdistanceflyvninger.

“Ser vi på Star Alliance og de andre flyselskaber, så vil CPH stadig være gateway for Nordeuropa,“ mener ruteudviklingsdirektøren.