Navnet på David Neelemans nye lavprisflyselskab er Breeze Airways. Foto: Breeze Airways

Nyt amerikansk lavprisflyselskab skal hedde Breeze

Den amerikanske luftfartsentreprenør David Neeleman håber at debutere med sit nye lavprisflyselskab senere i 2020. Selskabet har fået navnet Breeze Airways.

Et helt nyt lavprisflyselskab i USA ventes at gå i luften senere på året. Stifteren er David Neeleman, der også står bag en række andre flyselskaber.

Fredag i sidste uge sendte selskabet en meddelelse ud, hvori det blev afsløret, at lavprisflyselskabet får navnet Breeze Airways – eller blot Breeze i forkortet udgave. Hidtil havde projektet gået under navnet ”Moxy” (ikke at forveksle med Moxy Hotels, red.), men nu er det endelige navn til selskabet således fastlagt.

Breeze har indsendt en ansøgning om driftstilladelse til det amerikanske transportministerium, Department of Transportation, hvilket er første skridt mod at få tilladelse til at operere. Der kan gå op til et år, før der gives en tilladelse, men David Neeleman håber, at første fly kan gå i luften før sidste kvartal i 2020. Det skriver Conde Nast Traveler.

Vurderer et halvt tusinde ruter
Det er planen, at Breeze vil fokusere på ruter mellem mellemstore amerikanske byer, hvor der ikke findes en direkte flyforbindelse. Flyselskabet vil få base i Salt Lake City International Airport i delstaten Utah, men selskabet har ikke afsløret andre konkrete navne på byer, hvor der vil kunne etableres ruter til og fra.

”Nogle af de lufthavne, vi ser på, har slet ingen faste ruter. Vi kigger på omkring 500 ruter. Der er mange lufthavne på meget ønskelige steder med ringe eller slet ingen service,” siger David Neeleman, der har stor erfaring fra opstart af flyselskaber.

Det er således femte gang, David Neeleman lancerer et nyt flyselskab. I 1990erne startede han lavprisflyselskabet Morris Air, der blev solgt til Southwest Airlines, og siden stiftede han canadiske WestJet, amerikanske JetBlue og senest brasilianske Azul.

”Jeg har aldrig stiftet et flyselskab bare for at stifte et flyselskab. Lige nu ser vi nogle temmelig tomme huller i branchen,” siger David Neeleman til Utah-mediet Deseret News.

Får flåde på næsten 100 fly
Den elektroniske distribution og håndtering af kundekontakten kommer til at være i fokus hos Breeze, der har fået sloganet ”the world’s nicest airline”. David Neeleman ønsker, at det skal være så let for kunden som overhovedet muligt. Han ønsker, at Breeze skal minde om Uber eller Amazon, hvor det slet ikke vil være nødvendigt at tale med medarbejdere hos Breeze.

Om bord på flyene vil passagererne få mulighed for med egne elektroniske enheder at få adgang til underholdning, ligesom WiFi sandsynligvis vil være gratis – nøjagtig som hos JetBlue.

I første omgang vil Breeze basere sin drift på 30 leasede Embraer 195, som kommer fra Azul. Disse fly ankommer fra maj i år og vil blive konfigureret til 120 sæder. Flyene skal bruges på korte flyvninger mellem 60 og 90 minutter.

I april 2021 vil den første af 60 splinternye Airbus A220-300 blive leveret til Breeze, og selskabet vil få leveret ét fly per måned. Der bliver plads til mellem 118 og 145 passagerer afhængig af ruten. Denne rummelige og langtrækkende flytype vil give Breeze mulighed for at tilbyde dyrere premium-produkter.

 

Relaterede artikler:

Han vil skabe fremtidens flyselskab

JetBlue-stifter på vej med nyt flyselskab

“Moxy” og JetBlue med milliardordrer på A220