David Neeleman, stifter af JetBlue. (Foto: Takota | CC 4.0)

Han vil skabe fremtidens flyselskab

Den 59-årige luftfartsentrepenør David Neeleman ventes i 2021 at debutere med “Moxy”, der er et bud på fremtidens flyselskab med et digitalt afsæt.

Lanceringen af et nyt og revolutionerende amerikansk flyselskab, der indtil videre har fået arbejdstitlen “Moxy” (ikke at forveksle med Marriott-kædens Moxy Hotels, red.), har indtil videre været omgærdet af meget tavshed.

Stifteren af det nye Moxy-flyselskab er David Neeleman, der i år 2000 stod bag etableringen af JetBlue, der idag er USA´s sjettestørste lavprisflyselskab, og sidenhen etablerede han det brasilianske lavprisflyselskab Azul og er nu involveret i relanceringen af TAP Air Portugal.

Sidste sommer kom det frem, at David Neeleman ville skyde 100 millioner dollars i et nyt flyselskab sammen med blandt andre Robert Milton, der er tidligere koncernchef hos Air Canada. Moxy-investorerne kunne en af de sidste dage af 2018 underskrive en aftale om køb af 60 Airbus A220-300 til en samlet værdi af 37 milliarder kroner, hvis man går ud fra listepriserne.

“Teknologivirksomhed med flyvemaskiner”
Nu har David Neelman løftet en smule af sløret for, hvad han vil med det nye flyselskab, der kommer til at ansøge om driftstilladelse i løbet af de kommende 18 måneder. Det fremgår af et større interview med Conde Nast Traveler.

Selv kalder David Neeleman sit Moxy-projekt for “en teknologivirksomhed med flyvemaskiner”. Det er nemlig den elektroniske distribution af billetter og håndtering af kundekontakten, der kommer til at være fundamentet i det nye flyselskab. Ved at kunne bygge det hele fra bunden med afsæt i digitale teknologier, forventer han at kunne opnå åbenlyse fordele i forhold til de gamle flyselskaber og de øvrige flyselskaber, der er i markedet i dag.

“Det er svært at introducere nye teknologier i et flyselskab i drift med millioner af rejsende hver dag. Det flyselskaberne typisk gør, er at gennemføre ‘cutovers’ og ‘switchovers’, hvilket svarer til at skifte hjul på en bil, der kører i fuld fart på motorvejen. Kan man gøre det hele fra begyndelsen, er det bare meget lettere,” forklarer David Neeleman.

Ingen personlig kontakt
Den 59-årige luftfartsentrepenør har ladet sig inspirere af andre flyselskabers digitale kundehåndtering – eller måske mangel på samme. David Neeleman ønsker at skabe et produkt, der minder om Uber eller Amazon, hvor det ikke på noget tidspunkt vil være nødvendigt at tale med medarbejdere hos selskabet.

I forbindelse med forsinkelser og aflysninger forestiller han sig, at kunderne automatiske får nogle digitale valgmuligheder med ombooking af fly eller refundering af billetten i stedet for at sidde og vente i telefonen på et call-center, der kan fortælle og gøre præcist det samme.

“Der er så mange ting, som teknologien kan gøre bedre end mennesker,” lyder det fra David Neeleman.

Flytype giver mange muligheder
Det er meningen, at Moxy-flyselskabet først og fremmest skal være et amerikansk indenrigsflyselskab, men med valget af A220 som flytype, mener Neeleman, at der er mange muligheder for at tilpasse produktet til forskellige markeder. Flyet er rummeligt og langtrækkende og kan indrettes i konfigurationer på mellem 130 og 160 sæder.

Med A220 vil det både være muligt at tilbyde et First Class-produkt på indenrigsflyvninger og et internationalt lie-flat produkt.

“Jeg (selskabet, red.) kan flyve i ni timer, hvilket er 4.000 miles. Det betyder, at jeg kan flyve fra Midtvesten til Hawaii, jeg kan flyve fra Midtvesten til Portugal, eller jeg kan flyve fra Florida til ethvert sted i Brasilien. Jeg kan flyve transkontinentalt, eller jeg kan flyve fra North Carolina til Florida. Det er, det der giver os fordelen,” uddyber David Neeleman.

Det forventes ikke, at Moxy-flyselskabet kommer til at flyve på ruter, hvor der er konkurrence i forvejen. Strategien er nemlig at flyve på de lidt tyndere ruter, som de store amerikanske flyselskaber ikke betjener direkte, men i stedet tvinger kunderne til at rejse via de store hubs. Den strategi har været succesfuld hos Azul, hvor der kun er konkurrence på 30 procent af ruter.

“Jeg tvivler på, at der vil blive en eneste rute, hvor vi vil få konkurrence.”

Teknologi vigtigere end navn
Indtil videre er det hele blot et projekt, hvor et team placeret i Salt Lake City i øjeblikket arbejder på at udvikle teknologien, der skal få flyselskabet i luften. Første fly leveres i midten af 2021, og herefter er det planen, at der skal leveres et fly om måneden. Dermed vil det tage op til fem år, før alle de bestilte fly kan være i drift.

Mens mange er interesseret i at kende navnet på det nye flyselskab, så er det ikke noget, som David Neeleman går op i. Da han etablerede Azul, udskrev han en konkurrence, hvor der principielt var to vindernavne. Det navn, der fik flest stemmer, samt et af de andre navne som han selv syntes om og derefter valgte – nemlig Azul.

Navnet bekymrer ham nemlig ikke.

“Det haster ikke, det er ikke vigtigt. Lad os snakke noget mere om teknologi.”

 

Relaterede artikler:

“Moxy” og JetBlue med milliardordrer på A220

JetBlue-stifter på vej med nyt flyselskab

TAP-salg kan være i strid med EU-lovgivning