Finger C i Københavns Lufthavn. (Foto: Dragør Luftfoto)

Øget transfertrafik sikrede væksten i CPH

Der skulle en ekstra hverdag i februar måned til for at Københavns Lufthavn kunne holde en vækst på 6,5 procent i sidste måned. Væksten i lokaltrafikken er stadig lavere end i de skandinaviske nabolandes hovestadslufthavne, hvorfor CPH fokuserer på at øge transfertrafikken betydeligt.

Det er stadig vanskeligt for Københavns Lufthavn at holde trit med væksten i forhold til de konkurrerende storlufthavne i Skandinavien.

I februar måned rejste 1.621.373 passagerer gennem terminalerne i Kastrup, hvilken var en vækst på 6,5 procent i forhold til samme måned året før.

Væksten var dog godt hjulpet på vej af skuddagen, der sikrede en ekstra hverdag i februar måned. Korrigeret for skuddagen ville væksten således kun have været påomkring 3,5 procent.

Derfor haster det også med at få implementeret lufthavnens nye strategi “World Class Hub“, da de skandinaviske konkurrenter fortsætter med at vokse i et tempo, hvor CPH ikke kan følge med.

De norske lufthavne under den nationale lufthavnsoperatør Avinor voksede i gennemsnit med over 9 procent i februar måned, mens Oslo´s Gardermoen lufthavn alene havde 12,4 procent flere passagerer gennem terminalen. I den svenske hovedstad tegnede der sig nogenlunde samme billede i Arlanda-lufthavnen, der kunne registrere en vækst på 8,7 procent i februar måned.

I Oslo var der i februar måned 1.606.418 passagerer, mens Københavns Lufthavn noterede sig for 1.621.373 passagerer. Forspringet til den norske storlufthavn bliver således konstant reduceret.

Fokus på transfertrafik

I erkendelse af, at København Lufthavn inden længe kan blive overhalet som Skandinaviens største lufthavn, fokuserer Københavns Lufthavne A/S i stigende grad på at positionereCPH som Nordens vigtigste og største trafikknudepunkt.

Det er således positionen som transferlufthavn, som Københavns Lufthavn fremover skal bygge sin profilering op omkring.

Og noget kunne tyde på, at lufthavnen er godt på vej. Antallet af afgående transferpassagerer voksedei februar måned med 14,3 procent fra 179.730 til 205.415 passagerer. Således eromkring25 ud af 100 passagerer gennem lufthavnen transferpassagerer.

Etandel der ventes øget betydeligt. Detskal blandt andet ske gennem det SAS-ejede finske luftfartsselskab Blue1, der i december valgte Københavns Lufthavn som fremtidigt hub for den europæiske trafik. Netop denne beslutning er kommet til udtryk i transfertrafikken i februar, hvor antallet af finske transferpassagerer er steget voldsomt.

Med en transfer-andel på 25 procent af samtlige passagerer er der noget at arbejde med for Københavns Lufthavn. Til sammenligning har de store europæiske knudepunkter i Frankfurt og Amsterdam en transferandel på henholdsvis 54 procent og43 procent. Heruodver har lufthavnen i Zürich, som CPH konkurrerer med størrelsesmæssigt i den europæiske TOP15, en transferandel på omkring 35 procent.

Målet for transferandelen i den nye World Class Hub-strategi holder Københavns Lufthavn i første omgang for sig selv.

“Vi har naturligvis nogle mål, som vi arbejder efter, men dem holder vi i første omgang internt af konkurrencemæssige årsager,“ siger lufthavnens pressechef Søren Hedegaard Nielsen.

Han medgiver dog, at det nuværende niveau omkring 25 procent er i den lavere ende af skalalen for at kunne blive betragtet som etaf de størretrafikknudepunkter.

Foto: CPH/Dragør Luftfoto.