Økonomisk sikkerhedsnet spændes ud under Cimber Sterling

Et driftsunderskud på 96,6 millioner kroner for tredje kvartal i regnskabsåret 2010/11 sendte onsdag Cimber Sterling-aktien ned med 13 procent. Resultatet levede ikke op til ledelsens forventninger, og etablering af et 3-årigt tilsagn om egenkapital på 300 millioner kroner forventes godkendt på en ekstraordinær generalforsamling.

Da Cimber Sterling blev børsnoteret den 1. december 2009 måtte selskabet i regnskabsåret 2009/10, der sluttede den 30. april 2010 foretage ikke mindre end tre nedjusteringer.

Nu har selskabet valgt på baggrund af resultatet for 3. kvartal (november, december og januar) i indeværende regnskabsår at foretage endnu en nedjustering. Det primære resultat før særlige poster justeres til et underskud på mellem 125 og 145 millioner kroner mod tidligere 20 – 80 millioner kroner.

Netop 3. kvartalsresultatet var imødeset med stor interesse. Netop i vintermånederne er efterspørgslen svagest og omkostningerne højere end normalt p.g.a. vintervejret. Det var dog ikke alene vejrliget, der ramte Cimber Sterling i 3. kvartal 2010/11.

“År til dato har vi haft enfornuftig forbedring, men 3. kvartal ødelagde de positive resultater fra de to foregående kvartaler.De stigende oliepriser, vintervejret og tekniske problemer med flyene ramte os hårdt,“ fortæller administrerende direktør Jacob Krogsgaard.

Han henviser her til år-til-dato resultatet på 113,7 millioner kroner i minus mod 155,4 millioner i negativt driftsresultat året før. Oveni kommer særlige poster, der i 3. kvartal udgjorde 50,1 millioner kroner. Heraf var de 27 millioner kroner tab ved salg af tre ATR-fly, 9 millioner ekstraordinære vinteromkostninger samt yderligere 14 millioner i engangsomostninger vedrørerende tidligere regnskabsår. Sidstnævnte forklaresmed nogleomposteringer samt reguleringer i forbindelse med“asketabet“.

Mellemfinansiering fra “nærtstående parter“

Presset på likviditeten i selskabet har været betydeligt i 3 kvartal 2010/11og er fortsat ind i 4. kvartal. Det forklares med, at derbundet flere penge i garantier hos Rejsegarantifonden samt hos kreditkortselskaberne.

Det har derfor været nødvendigt for Cimber Sterling at indgå aftale med “nærtstående parter“ om etablering af en midlertidig kreditfacilitet. En tilsvarende mellemfinansieringhar tidligere været nødvendig, hvor det angiveligt var storaktionæren Karsten Ree, der var ydede et midlertidigt lån til selskabet.Cimber Sterling ønsker dog ikke at oplyse, hvem der har ydet den midlertidige kreditfacilitet denne gang.

Nu venter Cimber Sterling på en ekstraordinær generalforsamling for at kunne få aktionærernes godkendelse til etablering af en aftale med amerikanske GEM Global Yield Fund Limited om et 3-årigt egenkapital tilsagn på 300 millioner kroner.

“Det er en finansieringsmetode, der Ikke erså anvendt i Danmark. Den blev også anvendt da Spyker Cars købt SAAB-bilproducenten. Kreditfaciliteten udnyttes ved at udstede nye aktier, hvor ikke alle aktier skal udstedes upfront. Der kan således trækkes på kapitaltilsagnet løbende, hvilket sikrer en minimal udvanding for aktionærerne,“ fortæller Jacob Krogsgaard om den særegne finansielle konstruktion.

Det forudsætter dog, at aktiekursen ikke bevæger sig opad og ikke nedad, som tilfældet var onsdag, hvor aktien mistede 13 procent af værdien på fondsbørsen. Således endte kursen i 2,41, hvilket er det laveste niveau nogensinde. Dermed har selskabet en børsværdi på blot 107 millioner kroner.

Store udfordringer

Der forestår derfor et stort arbejde med at styrke resultatudviklingen og kapitalstrukturen i Cimber Sterling. Og Jacob Krogsgaards vision om at gå ind i regnskabsåret 2011/12 med sorte tal virker længere væk end nogensinde før.

“Udmeldingenom at vi fra udgangen af dette regnskabsårskal være i sorte tal, må jeg indræmme bliver vanskelig at holde. Udfordringen erblevet noget større efter 3. kvartalsresultatet. Meget afhænger af effekten af brændstoftillægget, og hvorvidt passagererne faldet fra som følge af de dyrere billetter,“ vurderer Jacob Krogsgaard.

Men Cimber Sterling bliver nok nødt til at belave sig på, at volatile brændstofpriser og risiko for hårdt vintervejr er en del af rammevilkårene, når man ønsker at drive luftfart.