Airbus A380'ere fra Asiana Airlines og Korean Air under indflyvning til Seoul-Incheon. (Foto: Hyeonwoo Noh | CC 4.0)

Officielt: Korean Air køber Asiana

Korean Air har gennemført opkøbet af Asiana Airlines fire år efter at have annonceret beslutningen. De to sydkoreanske flyselskaber vil fremover sammen udgøre verdens 12. største flyselskab.

I november 2020 blev det første gang annonceret, at Korean Air havde interesse i at købe et gældsplaget Asiana Airlines.

Opkøbet ville være den største handel i sydkoreansk luftfartshistorie siden Asianas etablering i 1988, og handlen ville skabe én stor sydkoreansk luftfartsgigant. Det var forventet, at handlen ville falde på plads i anden halvdel i 2021, men dette skete imidlertid ikke.

Til gengæld oplyses det nu – her fire år efter den første annoncering – at Korean Airs opkøb af Asiana er faldet endeligt på plads. Således har Korean Air købt 131.578.947 nyudstedte aktier i Asiana Airlines, hvilket repræsenterer en ejerandel på 63,88 procent. Og dermed vil Asiana blive et datterselskab af Korean Air.

Værdien af handlen er 1,5 billioner sydkoreanske won, eller hvad der svarer til 7,44 milliarder kroner. Med købet af Asiana vil Korean Air-koncernen blive verdens 12. største flyselskab målt på international kapacitet, viser en analyse foretaget af nyhedsbureauet Reuters på baggrund af data fra analysevirksomhederne Cirium og OAG.

Kan undgå fyringer
Korean Airs integration af Asiana Airlines, der forventes fuldført inden for to år, vil betyde en række ændringer for at skabe én stærk luftfartsgigant. Således omfatter strategien blandt andet at optimere rutenetværket ved diversificerede tidtabeller på overlappende ruter, ligesom der skal etableres nye ruter.

Fusionen af de to flyselskaber har blandt andet til formål at styrke den sydkoreanske luftfartsindustris konkurrenceevne og forbedre hub-kapaciteten i Seoul-Incheon-lufthavnen.

Korean Air oplyser, at integrationen vil forløbe uden afskedigelser af medarbejdere. Ansatte, der måtte have overlappende funktioner, vil blive omplaceret i organisationen, lyder det. Korean Air planlægger at indsende en plan for et integreret loyalitetsprogram til Korea Fair Trade Commission inden juni 2025.

Mens Korean Air er medlem af SkyTeam-alliancen, er Asiana Airlines en del af Star Alliance, hvorfor det må forventes, at Asiana fremover vil blive en del af SkyTeam.

Flyflåden hos Korean Air består af i alt 156 fly, mens Asiana har en flåde bestående af samlet 82 fly.

SAS åbner rute til Seoul
Korean Airs opkøb af Asiana Airlines er interessant i dansk perspektiv, da SAS 1. september 2024 blev medlem af netop SkyTeam.

I slutningen af november annoncerede SAS, at selskabet åbner en ny rute fra Københavns Lufthavn til Seoul-Incehon med første flyvning 12. september 2025. Der er planlagt fire ugentlige afgange i sommertrafikprogrammet og tre ugentlige flyvninger hen over vinteren med Airbus A350-900.

Foruden den nye SAS-rute til Seoul påtænker Korean Air angiveligt også at indlede flyvninger mellem Seoul og København. Således planlægger det sydkoreanske flyselskab at foretage regelmæssige charterflyvninger til blandt andet den danske hovedstad i sommeren 2025. Det rapporterede det sydkoreanske medie Chosun i oktober i år.

Ifølge mediet er der tale om såkaldte rutecharters, der typisk bruges for at teste efterspørgslen i et nyt marked, inden der eventuelt åbnes en fast rute.

 

Relaterede artikler:

Køb af Star Alliance-selskab skaber luftfartsgigant

Medie: Korean Air vil flyve til København i 2025

SAS annoncerer ny langdistancerute til Seoul