SAS og Air France-KLM har nu underskrevet og implementeret en fælles codeshareaftale gældende for alle rejser fra den 1. september i år. “Det vil øge SAS’ globale synlighed og tilgængelighed,” lyder det fra SAS.
Som Check-in.dk kunne fortælle tidligere på ugen, har SAS indgået en codeshare aftale med Air France og nu også KLM gældende fra den 1. september i år, når SAS samtidig indtræder i SkyTeam-alliancen.
Det bekræftes nu officielt af SAS i en pressemeddelelse, hvoraf det fremgår, at SAS-kunder får adgang til 33 europæiske destinationer fra Air Frances og KLM’s respektive hubs i Paris-Charles de Gaulle og Amsterdam-Schiphol.
Samtidig får rejsende med Air France og KLM adgang til 33 destinationer i Nordeuropa fra SAS’ hubs i København, Oslo og Stockholm via de netop underskrevne interline- og codeshareaftaler.
Udover samarbejdet omkring de europæiske destinationer, vil parterne i løbet af kort tid føje en række interkontinentale destinationer til codeshareaftalen.
Aftalen vækker glæde hos Paul Verhagen, der udover at være kommerciel direktør i SAS, også er af hollandsk nationalitet og tidligere ansat hos Air France-KLM.
“Vi er stolte af i dag at kunne lancere codeshare-flyvninger med vores kommende SkyTeam-partner Air France-KLM. Det udvider vores tilgængelighed og giver vores loyale kunder endnu flere fordele. Samarbejdet med Air France-KLM rummer store muligheder. Det vil ikke kun tiltrække nye passagerer til SAS, men også øge SAS’ globale synlighed og tilgængelighed. Vi ser frem til et succesrigt og langvarigt samarbejde,” udtaler Paul Verhagen.
Et vigtigt skridt i samarbejdet
Allerede nu kan rejsende hos både Air France-KLM og SAS booke billetter med afrejse efter den 1. september, hvor codeshare-produkterne er implementeret.
Air France og KLM har op til 200 ugentlige flyvninger fra henholdsvis Paris og Amsterdam til SAS-hubs i København, Oslo og Stockholm, mens SAS den modsatte vej tilbyder op til 44 ugentlige flyvninger til Paris-CDG fra de tre skandinaviske hovedstadslufthavn samt 65 ugentlige flyvninger til Amsterdam-Schiphol.
“Disse aftaler markerer et vigtigt skridt i retning af et tæt kommercielt samarbejde mellem Air France, KLM og SAS. Når vi forbinder vores netværk og hubs, kan vores kunder drage fordel af en lang række europæiske destinationer og tjenester af høj kvalitet. Vi ser frem til at videreudvikle samarbejdet og styrke vores position i Skandinavien, lyder det fra Angus Clarke, der er kommerciel direktør hos Air France-KLM.
Relaterede artikler:
Codeshare mellem SAS og Air France på plads