Finnair vil veje passagererne. (Foto: Finnair | PR)

Op på vægten: Finnair vil veje passagererne

Finnair har i februar igangsat et initiativ for at få værdifuld viden om passagerernes gennemsnitsvægt. I Europa vejer en mandlig passager i gennemsnit 82,5 kilo, mens de kvindelige rejsende er på 67,5 kilo.

En af de informationer, som rejsende har mindst lyst til at afsløre for flyselskaberne, er ikke de følsomme persondata, der er en nødvendighed for at kunne bevæge sig rundt i verden.

Den personlige vægt er derimod noget, som de fleste gerne vil holde for sig selv, men alligevel vil Finnair på frivillig basis forsøge at indsamle data fra selskabets passagerer, så det bliver muligt at få et bedre datagrundlag for de beregninger, der skal foretages af vægt og balance i forbindelse med flyvningerne.

I løbet af februar samt i april og maj vil Finnair tilbyde at veje passagererne og deres håndbagage ved afgangsgaten i Helsinki Lufthavn på en række udvalgte europæiske og interkontinentale afgange. Vejningen er frivillig og anonym, og dataene vil kun blive brugt til at optimere Finnairs aktuelle flybalanceberegninger. 

”Vi vejer frivillige kunder sammen med deres håndbagage. I målingen beder vi ikke om persondata, men den samlede vægt af kunden og håndbagagen, kundens alder, køn og rejseklasse registreres i databasen. Der indsamles ingen information, der gør det muligt at identificere deltagerne,” siger Satu Munnukka, chef for Ground Processes hos Finnair. 

Benytter ikke EASA-tal
Det er fem år siden, at Finnair sidst gennemførte samme øvelse. Dengang fremskaffede selskabet sig sit eget datagrundlag, så man ikke skal benytte de gennemsnitlige vægtenheder, der er defineret af Det Europæiske Luftfartssikerhedsagentur, EASA. 

De seneste data fra EASA viser, at en mandlig passager i gennemsnit vejer 82,5 kilo, mens de kvindelige rejsende har en gennemsnitsvægt på 67,5 kilo. Disse data blev indsamlet i 2021 af Lufthansa Consulting på vegne af EASA og omfatter data fra lufthavnene i Athen, Bruxelles, København, Milano-Malpensa, München og Sofia.

Dataene fra Finnairs undersøgelse vil blive sendt til de finske transportmyndigheder og vil blive anvendt til vægt- og balanceberegninger hos flyselskabet i perioden fra 2025 til 2030.

Inden et fly sendes på vingerne, skal der beregnes en samlet vægt, og denne må ikke overskride den fastsatte maksimalvægt. Flyets vægt inkluderer udover passagererne også vægten af selve flyet samt vægten af brændstof, indchecket bagage, fragt, catering og vandtanke.

 

Relaterede artikler:

Flyselskaber skal veje passagerer

Vil veje passagererne for at spare brændstof

Havarirapport: Besætning og passagerer vejede for meget