En Dash 8 fra Air Greenland måtte i slutningen af maj i år afbryde en start i Nuuk. Piloterne og passagererne vejede mere end standardmålene, fastslår en havarirapport.
Den 30. maj i år strøg en Dash 8-200 fra Air Greenland ned ad bane 05 i Nuuk, da flyets piloter måtte afbryde starten og bremse hårdt ned. Om bord var to piloter, ét kabinebesætningsmedlem og 29 passagerer.
Flyet skulle have lettet mod Kangerlussuaq, men det kom aldrig i luften. Det accelererede op til 80 knob (148 kilometer i timen, red.), hvorefter andenpiloten – der havde styringen – kaldte V1 og forsøgte at trække flyet i luften. Det forsatte dog lige ud på den 950 meter lange startbane, lyder det i havarirapporten, som udkom i sidste uge.
Piloten lod dernæst flyet accelerere op til 88 knob, hvorefter han trak roret helt tilbage, men næsen løftede sig kun ganske lidt. Piloten erkendte, at han ikke havde kontrol over flyet, og han bremsede straks hårdt op. Flyet stoppede blot 50 meter fra enden, hvor der er en skrænt.
Fly var 300 kilo tungere end beregnet
Hændelsen med Dash 8-flyet fra Air Greenland har fået Havarikommissionen til at kategorisere den som ”alvorlig”.
”Under de givne forhold og på den bane var der forholdsvis lidt margen tilbage. Så muligheden for et havari var større end på længere bane. Dertil vil kontrolproblemer også medføre klassificeringen alvorlig. Men der skete jo heldigvis ikke skader på personer eller fly,” siger havariundersøger Anders Kristensen til det danske teknologimedie Ingeniøren.
Havarikommissionen fandt frem til, at hændelsen måtte være sket på baggrund af flyets startvægt og vægtbalance. Flyets 29 passagerer fordelte sig på de forreste syv rækker, mens den bageste del af flyet blev brugt til ekstra fragt. Piloterne foretog en helt normal vægtberegning af flyets startvægt.
Samtlige 29 passagerer meldte deres vægt og anslåede vægt på håndbagage ind til Havarikommissionen, ligesom de oplyste deres sæde i kabinen. Piloterne havde udregnet passagerernes vægt via standardvægtenheder, hvor mænd inklusiv håndbagage vejer 88 kilo, kvinder 70 kilo og børn 35 kilo. Det viste sig imidlertid, at den reelle, samlede vægt for besætning og passagerer var over 300 kilo højere end antaget.
Piloterne vejede over standard, og flere af de tunge passagerer havde valgt sæde forrest i flyet. Flyets tyngdepunkt var derfor rykket seks centimeter længere frem end i udregningen, hvorfor flyet blev for tungt i næsen. Og Dash 8-maskinen kunne dermed ikke lette.
Ekstra vægt i bagagerummet
De europæiske luftfartssikkerhedsmyndigheder, EASA, modtog i 2008 en rapport, hvor der blev anmodet om at få ændret passagerernes standardvægtmål som følge af stigende overvægt. Der blev ikke reageret, og Havarikommissionen har derfor opfordret EASA til at se på sagen om standardvægtmålene.
Jacob Nitter Sørensen, administrerende direktør i Air Greenland, har over for Ingeniøren udtalt, at flyselskabet har overholdt alle regler. Han påpeger desuden, at selskabet efter hændelsen selv tog initiativ til fast at lægge ekstra 25 kilo i den bageste del af bagagerummet for at undgå lignende hændelser i fremtiden. Herudover bliver der bedre kontrol med besætningens garderobeskab forrest i flyet, ligesom Air Greenland overvejer, om passagererne skal have tildelt fast siddeplads.
Flåden hos Air Greenland indbefatter én Airbus A330-200 og syv Dash 8-200, der har en gennemsnitalder på 22 år.
Relaterede artikler:
Fire nye bestyrelsesmedlemmer i Air Greenland