Administrerende direktør Jesper Rungholm fra Danish Air Transport (Foto: DAT)

Optimisme efter indenrigskonference

Der var optimistiske toner fra flere af deltagerne efter mandagens indenrigskonference på Christiansborg arrangeret af Københavns Lufthavn.

“Hvordan kan luftfart skabe vækst i hele Danmark” var det overordnede tema for den indenrigskonference, som Københavns Lufthavn mandag var vært for på Christiansborg.

Omkring 80 selektivt inviterede politikere, erhvervsfolk samt repræsentanter fra flyselskaber og lufthavne var til stede på konferencen, der også havde deltagelse af transportminister Ole Birk Olesen (LA). Ved konferencen præsenterede Københavns Lufthavn et politisk idékatalog som indspil til arbejdet med den nationale luftfartsstrategi. Indholdet var blandt andet tilvejebragt gennem mødearrangementer med erhvervsliv og politikere omkring lufthavnene i Aalborg, Aarhus, Karup, Sønderborg og Bornholm.

Glad DAT-direktør 
Skal man tro tilbagemeldingerne fra indenrigskonferencen, er der optimisme at spore.

“Ovenpå dagens konference er jeg positiv og glad. Det var dejligt at opleve lufthavnen tage imod idéer i en usædvanlig positiv ånd, hvor der faktisk blev givet håndslag på – næsten – at man ville se på at lempe indenrigsafgiften, hvis det kunne gøres indenfor EU-lovgivningens rammer. Det er gode nyheder for de mindre danske indenrigsoperatører,” siger administrerende direktør Jesper Rungholm fra Danish Air Transport til CHECK-IN.dk.

Passagerafgiften for indenrigsflyvning fra Københavns Lufthavn steg den 1. april 2015 fra 39,11 kroner til 99,43 kroner per afrejsende passager, hvilket sidenhen har belastet ruteøkonomien i de rendyrkede indenrigsflyselskaber, hvor lokaltrafikken dominerer. Hos Danish Air Transport håber man, at den nye imødekommenhed kan føre til en situation, hvor flyselskaberne får pengene tilbage med tilbagevirkende kraft.

“Det blev af flere af deltagerne fremhævet, at vi ikke havde hævet vores billetpriser efter den forhøjede afgift. Vi har selv ædt stigningen, og det har påvirket vores bundlinje. Derfor vil en tilbageføring af afgifterne være den rette løsning, så vi kan få de penge tilbage, som det har kostet os,” lyder det fra DAT-direktøren.

Plan for bedre logistik
Det er ikke alene afgifterne, der har øget omkostningsniveauet for Danish Air Transport (DAT). Da indenrigsflyene blev parkeret ved den daværende Terminal 1, kunne DAT´s ATR-fly ved egen hjælp køre ud fra terminalen. I dag skal flyselskabet have “push back” ved de gates, hvor flyene er parkeret i dag i CPH. Det medfører en ekstra omkostning for flyselskabet.

“Nu udestår bare, at vi får forbedret vores indenrigsprodukt med en dedikeret “turn-in” og “turn-out” for de mindre indenrigsfly, så flyene kan forlade terminalen ved egen hjælp. Det har vi fremlagt en plan for med langt bedre logistik for indenrigspassagererne, og det håber vi, at man også ser med positive øjne på. Så vil konferencen og indsatsen fra Københavns Lufthavn side have været det hele værd,” understreger Jesper Rungholm.

Turister med indenrigsfly til Nordjylland
Lufthavnsdirektør Søren Svendsen fra Aalborg Lufthavn var også med på indenrigskonferencen, og han var også godt tilfreds efter den tre timer lange konference.

“Det er godt, at indenrigsflyvningen er kommet på agendaen, og at den er kommet op på et højt niveau. Det har virkelig rykket, men jeg vil gerne se nogle resultater først,” siger Søren Svendsen.

Rent konkret fik Søren Svendsen på konferencen en dialog med turistorganisationen Wonderful Copenhagen om mulighederne for at etablere et samarbejde om at lade turister til København få adgang til et pakkerejseprodukt med indenrigsflyvning til Aalborg og hotel og rejseoplevelser i Nordjylland.

“Der er ved at komme gang i incoming-trafikken, og vi vil rent konkret gerne have solgt nogle rejser, når vi får sammensat rejsepakkerne. Nu får vi et møde med Wonderful Copenhagen, hvor vi sammen skal drøfte, hvordan vi får det solgt,” forklarer lufthavnsdirektøren.

Ruten mellem København og Aalborg er Danmarks største indenrigsrute, og den nordjyske lufthavn kan glæde sig over fremgang på indenrigsruten 14 måneder i træk. En fremgang, som lufthavnen gerne ser fortsætte med hjælp fra Københavns Lufthavn.

“Set fra Aalborg Lufthavn side er det meget positivt, at Københavns Lufthavn får mulighed for at tiltrække endnu mere trafik. Det er en af årsagerne til, at vi kan fortsætte fremgangen på vores indenrigsruten til København, fordi der er mange flere rutetilbud til og fra Københavns Lufthavn. Vi glæder os derfor til at se resultaterne at udviklingen i incoming-trafikken,” konkluder Søren Svendsen.

 

Relaterede artikler:

CPH har anbefalinger til styrkelse af indenrigstrafikken

CPH slutter indenrigs-turné på Christiansborg

CPH følger udviklingen i britisk indenrigsrabat

CPH klar med millioner til indenrigstrafikken

Billund vil selv bestemme over indenrigs-penge