Oslo Lufthavn vil udfordre CPH

Den norske lufthavnsoperatør Avinor vil styrke trafikknudepunktet i Oslo Lufthavn. Koncernchef Dag Falk-Petersen ønsker flere direkte langdistanceruter og forventer, at Oslo Lufthavn om få år er større end CPH.

Københavns Lufthavn har i dag en suveræn rolle som den største internationale lufthavn i Norden. Men i kulissen lurer Oslo Lufthavn, der i april 2017 vil kunne udvide kapaciteten fra 23 til 28 mio. rejsende årligt.

Med kapacitetsudvidelsen vil Oslo Lufthavn arbejde på at få en større andel af interkontinentale flyruter i Skandinavien. Ifølge norske DN.no ønsker koncernchef Dag Falk-Petersen fra den norske lufthavnsoperatør Avinor ikke, at norske rejsende først skal flyve til et hub i Europa, før de sætter sig på deres fly til slutdestinationen.

“Vi er selvfølgelig glade for, at Qatar Airways har etableret sig her i Oslo Lufthavn, og at Emirates snart starter op med en stor volumen. Men disse flyselskaber flyver nordmænd via sine hubs i Mellemøsten og videre ud i verden. Vi ønsker flere direkte langdistanceruter fra Oslo,“ siger Dag Falk-Petersen til DN.no.

Dag Falk-Petersen forventer en betydelig passagervækst i Oslo Lufthavn fremover og i den forbindelse vil antallet af langdistanceruter blive øget markant. Om nogle år vil den norske hovedstadslufthavn være større end Københavns Lufthavn, hvis det står til Falk-Petersen.

Norwegian og SAS skal skabe vækst
En del af optimismen ligger i det forhold, at SAS og Norwegian har indikeret, at begge selskaber vil etablere flere langdistanceruter fra Oslo Lufthavn.

“Deres nye flytyper, Dreamlineren hos Norwegian og A350´eren som SAS nu vil anskaffe sig, vil give store muligheder for endnu flere langdistanceruter, og vi håber jo, at SAS og Norwegian satser mere fra Oslo,“ siger Dag Falk-Petersen.

SAS meddelte allerede i juni måned, at lufthavnene i Oslo og Stockholm kan forvente nye langdistanceruter fra efteråret 2015, når SAS får leveret de første af fire nye Airbus A330-300E fly.

“Vort hovedhub er i Københavns Lufthavn, og det vil det fortsætte med at være. Men vi følger meget grundigt med i, hvor trafikstrømmene går hen og sætter nye interkontinentale ruter ind, hvor behovet er størst,“ siger koncerndirektør Eivind Roald fra SAS til DN.no.

Norwegian har i dag langdistanceruter fra Oslo til New York, Bangkok, Fort Lauderdale, San Francisco, Los Angeles og Orlando. SAS har blot en interkontinental rute fra Oslo med New York-Newark som destination.

Den interkontinentale vækst i Oslo Lufthavn skal dog ikke nødvendigvis komme fra Norwegian og SAS. Avinor-chefen afslører, at man har en dialog med flere store flyselskaber, hvor Korean Air og en rute til Seoul virker som det meste varme emne lige nu.