Paris-CDG - Terminal 2F (Foto: Groupe ADP)

Paris-CDG: Passagererne tilbage mellem 2024 og 2027

Paris-lufthavnen Charles de Gaulle forventer, at passagertallet fra 2019 først er tilbage et sted mellem 2024 og 2027. Antallet af rejsende forventes at være på 90 procent om tre år.

Mens mange storlufthavne forudser, at passagertrafikken er tilbage på 2019-niveau omkring 2024, er der andre forventninger til trafikken fra den største Paris-lufthavn.

Således forventer Paris Charles de Gaulle og lufthavnsoperatøren Groupe ADP, at det sædvanlige passagertal først vil være genetableret i perioden fra 2024 og tre år frem. Et langt mere konservativt skøn fra den franske lufthavn, der før coronakrisen var Europas næststørste lufthavn.

I 2022 forventer Paris-CDG et passagertal mellem 65 og 75 procent i forhold til niveauet fra 2019. I 2023 skønnes tallet at lande mellem 75 og 85 procent, og i 2024 ventes passagertallet at lande på omkring 90 procent sammenlignet med tiden før coronapandemien.

Paris-CDG håndterede næsten 76,2 millioner passagerer i 2019, og i 2020 faldt tallet til 22,3 millioner rejsende. I de første seks måneder i indeværende år har Paris-CDG blot haft 6,6 millioner passagerer, hvilket var et fald på hele 52,9 procent i forhold til samme periode i 2020.

Paris-lufthavn større end Heathrow
Sædvanligvis er Paris-CDG altså den næststørste europæiske lufthavn, men under coronapandemien er der blevet vendt rundt på tingene blandt de fem største lufthavne på kontinentet.

London Heathrow var før corona den største lufthavn i Europa, men i juli sidste år måtte lufthavnen overlade pladsen til Paris-CDG, der i denne måned havde dobbelt så mange rejsende som Heathrow. I Paris-CDG var der lidt over 1,7 millioner passagerer i juli 2020, mens Heathrow kun håndterede små 900.000 passagerer.

Billedet af, at Paris-CDG har overtaget dominansen fra London Heathrow, er fortsat ind i 2021. Med 6,6 millioner passagerer i første halvår i år er Paris-storlufthavnen i øjeblikket større end Heathrow, der blot havde fire millioner rejsende i samme periode.

Det er dog stadig yderst lave passagertal for Paris-CDG, der som alle andre storlufthavne har været hårdt ramt under pandemien. Lufthavnen har derfor også valgt at droppe byggeriet af en ny terminal til en værdi svarende til 67 milliarder kroner. Byggeriet skulle være indledt i år, men i stedet har den franske regering bedt Groupe ADP om at udarbejde et nyt forslag til udvikling.

 

Relaterede artikler:

Paris-Charles de Gaulle stormer frem

Paris-CDG overtager førerpositionen fra Heathrow

Dropper udvidelse af europæisk storlufthavn