Paris-lufthavne vil hjælpe Air France

Lufthavnene i Paris sænker afgifterne på langdistanceflyvninger for at hjælpe Air France, men hæver samtidig afgifterne på kort- og mellemdistanceflyvninger.

Det kriseramte flyselskab Air France får nu en tiltrængt hjælpende hånd fra Aeroports de Paris (ADP), der ejer de to Paris-lufthavne Charles de Gaulle og Orly. Lufthavne, som er Air Frances to største trafikknudepunkter.

Den statsejede franske lufthavnsoperatør vil således sænke landingsafgifterne for langdistanceflyvninger til Paris Charles de Gaulle og Paris Orly. Fra 1. april næste år vil afgifterne blive sænket, ligesom selskaberne ikke skal betale for nye passagerer.

Air France er den suverænt største operatør af langdistanceflyvninger fra Charles de Gaulle og Orly. Og får derfor størst gavn af afgiftssænkningerne. Men de mellemøstlige og asiatiske flyselskaber, som især udfordrer Air France på de lange ruter, får også gavn af sænkningerne.

Dårlige til at fylde flyene
Paradoksalt nok, så bliver sænkningen af landingsafgifterne for langdistanceflyvninger suppleret med afgiftsstigninger for kort- og mellemdistanceflyvninger fra Europa ind til Charles de Gaulle og Orly. Det er netop på denne type flyvninger, at Air France især kæmper med lav belægning og lav indtjening.

Nu bliver de ruter presset yderligere. Til gengæld kan Air France glæde sig over, at selskaber som easyJet og Vueling, der begge har adskillige ruter ud af Paris-lufthhavnene, også får afgiftsstigningerne at mærke. Og så alligevel ikke i samme grad som Air France.

Aeroports de Paris vil nemlig skrue afgiftsstigningerne sådan sammen, at de straffer de selskaber, der er dårlige til at fylde flyene – sådan som Air France er det. Og belønner de selskaber, som er gode til at fylde flyene – sådan som lavprisselskaber ofte er det. Tankegangen er, at det skal kunne betale sig at fylde sin fly og udnytte sine landingstilladelser bedst muligt.

Den franske stat ejer 50,6 procent af Aeroports de Paris og 17,6 procent af moderselskabet bag Air France/KLM.