Brintmotoren fra EasyJet og Rolls-Royce. (Foto: EasyJet | PR)

Præsenterer første brintdrevne flymotor

EasyJet og Rolls-Royce har fremvist og foretaget den første runde tests af en tidlig udgave af den flymotor, der benytter brint som brændstof, som virksomhederne arbejder på at udvikle.  

På kryds og tværs af luftfartsbranchen arbejdes der i disse år på løsninger, der skal medvirke til, at klimaaftrykket fra flytrafikken og andre aktiviteter kan blive mindsket således, at virksomhederne kan nå de bæredygtighedsmål, som de enten selv har sat eller har forpligtet sig til.

I slutningen af september præsenterede EasyJet en klimastrategi, hvor et af punkterne indebar en række samarbejder, heriblandt et med Rolls-Royce. De to virksomheder har indgået et partnerskab med henblik på at udvikle en flymotor, der kan benytte brint som brændstof, og det projekt har netop rundet en milepæl.

Det oplyses nemlig, at virksomhederne har foretaget de første tests på en Rolls-Royce AE 2100-motor, der er blevet omdannet til at benytte grøn brint. Brændstoffet var fremstillet af European Marine Energy Centre (EMEC) ved hjælp af energi fra vind og havet i selskabets faciliteter på Orkneyøerne.

Vil også lave prøveflyvninger
Testene fandt sted på jorden ved Boscombe Down, som er et testcenter for militærfly, der drives af forsvarsministeriet i Storbritannien. Resultatet var så opmuntrende, at virksomhederne allerede planlægger endnu en runde, ligesom de på sigt håber at benytte motoren ved prøveflyvninger.

Resultaterne af de første tests er med til at underbygge, at både EasyJet og Rolls-Royce har lagt en rigtig strategi, da begge virksomheder har et stort fokus på brint som brændstof i fremtiden, hvilket glæder koncernchef Johan Lundgren fra flyselskabet.

”Det er en klar sejr for vores samarbejde. Vi har en ambition om at fortsætte med denne banebrydende forskning, da brint har et stort potentiale som brændstof for en hel række fly blandt andet af den størrelse, som EasyJet benytter, og det vil være et meget stort skridt fremad i forhold til at nå målet om ikke længere at udlede CO2 i 2050.”

Gør flyskam overflødig                                 
Ifølge Grazia Vittadini, der er teknisk direktør hos Rolls-Royce, kunne virksomhederne ikke have ønsket sig en bedre start på deres samarbejde om at udvikle en brintmotor.

”Vi offentliggjorde først vores samarbejde med EasyJet i juli, og med denne skelsættende test har vi fået en fremragende start. Vi er med til at rykke grænserne og afdække mulighederne med brint, og det kan være med til at forme fremtidens luftfart.”

Den britiske regering var også til stede for at overvære testene, og efterfølgende roste minister for erhverv, energi og industristrategi Grant Shapps betydningen af det arbejde, som virksomhederne har lagt i den nye motor.

”Storbritannien går forrest for at sikre, at verdens borgere ikke behøver at skamme sig, når de går ombord på et fly, og de tests, som Rolls-Royce og EasyJet har foretaget, viser med al tydelighed, hvordan et innovativt erhvervsliv kan være med til at ændre den måde, som vi lever på.”


Relaterede artikler:

Flyselskab lancerer ambitiøs klimastrategi

Premiere i Gatwick på easyJet SAF-flyvninger

Widerøe i samarbejde med Rolls-Royce om nye fly