Provinslufthavne slikker stadig sårene

Lufthavnene i Aarhus og Aalborg arbejder fortsat ihærdigt med at genvinde de mængder af indenrigspassagerer, som forsvandt, da Cimber Sterling gik konkurs.

Når den danske luftfartsbranche om 27 dage kan gøre status for 2012, vil Cimber Sterlings konkurs den 3. maj unægteligt stå som en af de vigtigste begivenheder i det forgangne år, og en begivenhed, som stadig sætter sig spor. Ikke mindst i passagerstatistikkerne i de danske indenrigslufthavne.
I lufthavnene i både Århus og Aalborg kæmper man således stadig med at komme tilbage til de passagermængder, som man havde på indenrigsruterne til København.
Stor udfordring
Hårdest ramt af de to lufthavne blev Aarhus Lufthavn, der i månederne efter konkursen måtte sige farvel til næsten hver anden passager. Det går fremad med at genvinde terrænet, men der er fortsat et arbejde at gøre.I november havde lufthavnen 23.183 indenrigspassagerer. Det er en tilbagegang på mere end 21 procent i forhold til samme måned sidste år.
“Der tegner sig fortsat en stor udfordring, som vi fra lufthavnens side søger løst i samarbejde med en række samarbejdspartnere på området, herunder naturligvis SAS, der i dag beflyver ruten,“ siger direktør Ole Paaske fra Aarhus Lufthavn.
Før Cimber Sterlings konkurs fløj SAS og Cimber Sterling begge på Aarhus-ruten. Nu er SAS alene, men lufthavnen har tidligere appelleret til andre aktører med mindre fly om at gå ind på ruten for at skabe øget konkurrence og give passagererne flere end de nuværende syv daglige frekvenser på hverdage.
Turbulens på markedet
I Aalborg Lufthavn må man også notere et markant fald i passagertallet på indenrigsruten til København.
“Når vi om en måned gør 2012 op forventer jeg en gennemsnitlig tilbagegang i indenrigstrafikken på omkring 10 procent,“ siger direktør Søren Svendsen fra Aalborg Lufthavn og fortsætter:
“Set i lyset af netop den turbulens, der har været på det marked, er vi godt tilfredse med, at vi kan tilbyde 16 daglige returflyvninger til København – og at vi er dækket godt ind med såvel tidlige morgen- som sene aftenafgange til glæde for vores passagerer,“ fastslår Søren Svendsen.
87.788 passagerer rejste i november mellem Aalborg og København, hvilket er en tilbagegang på 12,3 procent i forhold til samme måned sidste år, hvor der rejste 100.092 på indenrigsruten.
I alt rejste 110.468 passagerer rejste til og fra Aalborg Lufthavn i november 2012. I forhold til november 2011, hvor der fløj 116.225, er der tale om et fald på knap 5 procent i den totale trafik.
Endnu engang ses en kraftig vækst på udenrigstrafikken, hvor der er tale om en stigning på hele 51, 7 procent, således rejste der 17.343 i november 2012 mod 11.435 i november 2011.
“Måned efter måned kan jeg konstatere en positiv vækst i udenrigstrafikken, og at vores transformation fra indenrigs- til udenrigslufthavn følger den plan, vi lagde i 2009. Vi lægger nu vores forretning i flere kurve, og det gør os mindre sårbare over for pludselige forandringer i markedet,“ siger Søren Svendsen.
Chartertrafikken fra den nordjyske lufthavn er steget med 13,6 procent, således rejste der 5.337 til sydens sol i november 2012 mod 4.698 rejsende i november 2011, hvilket er en stigning på hele 13,6 procent.
Markante tilbagegange
I Aarhus Lufthavn oplever man, at chartertrafikken, der siden Cimber Sterling konkursen tilbage i maj måned har været ramt af markante tilbagegange, rettede sig i november måned, hvor antallet af passagerer svarer stort set til november 2011.

Tendensen forventes yderligere styrket i de kommende måneder, hvor lufthavnen kan se frem til det mest omfattende udbud af charterrejser og operatører nogensinde.

Endelig fortsætter udenrigstrafikken, der har vist en flot udvikling gennem det seneste halve år, væksten i november.