Boeing 787-8 Dreamliner fra Qatar Airways under start fra Københavns Lufthavn. (Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo)

Qatar Airways: Asien og Australien hitter fra CPH

Det er særligt flyvninger til destinationer i Asien, som Qatar Airways oplever, at danskerne søger efter, fortæller flyselskabet, der samtidig har noteret sig en adfærdsændring efter pandemien.  

Selvom januar er at betragte som lavsæson, når det kommer til rejser, er flyselskaberne allerede i gang med at geare op til de kommende måneder, ligesom det også kunne tyde på, at de potentielle passagerer så småt er begyndt at tænke på fremtidige rejser.

Sådan lyder det fra Qatar Airways, der har isoleret data fra søgninger, der er foretaget af danskere på flyvninger til forskellige rejsemål. Med baggrund i materialet har flyselskabet udarbejdet en liste over de 10 rejsemål, som dataene fra søgningerne peger på, at de mulige kunder er interesserede i hos flyselskabet, der beflyver Københavns Lufthavn.

Et blik på listen afslører, at det særligt men dog ikke udelukkende er rejsemål i forskellige dele af Asien, der tilsyneladende tiltrækker sig en vis interesse.

Søgninger på en række hovedstæder
På førstepladsen finder man vulkanøen Bali, og herefter følger hovedstaden og millionbyen Bangkok i Thailand, mens Filippinernes hovedstad Manila indtager tredjepladsen over destinationer, som danskerne har kigget nærmere på.

Dernæst optræder Qatars hovedstad Doha, hovedstaden Colombo på Sri Lanka, atter et rejsemål i Indonesien i form af landets hovedstad Jakarta og dernæst finder man Singapore, der dermed blev nummer syv på listen.

De tre nederste pladser på top-10 listen fra Qatar Airways tegnes af henholdsvis østaten Maldiverne i Det Indiske Ocean, Bangladeshs hovedstad Dhaka samt Australiens næststørste by Melbourne på sidstepladsen.

Flere rejser på Business Class
Qatar Airways oplyser desuden, at selskabet har registreret en ændring i danskernes rejseadfærd, når man sammenligner med tiden før COVID-19-pandemien.

Det er flyselskabet kommet frem til ved, at man har undersøgt tal begyndelsen af april til og med november 2019 samt fra samme periode sidste år. En sammenligning af disse viser, at seks procent flere passagerer valgte at rejse på Business Class med selskabet i 2023 end før pandemien.

”Dette inkluderer vækst på vigtige forretningsmarkeder som Hongkong og Japan samt populære fritidsdestinationer som Australien,” lyder det fra Qatar Airways, der mener, at i hvert fald en del af udviklingen afspejler et ønske om at prøve en mere eksklusiv rejseoplevelse i kølvandet på den lave rejseaktivitet, som pandemi-årene var karakteriseret af.


Relaterede artikler:

Syddanskere får ny rutemulighed med Qatar Airways

Kontroversiel topchef stopper efter 27 år

Qatar Airways etablerer fragtrute sammen med DSV