Hvis ikke Airbus snart får styr på problemerne med Airbus A320neo-flyene, så går Qatar Airways til Boeing og køber deres neo-konkurrent. Qatar Airways har bestilt 50 neo-fly.
Selvom Airbus’ A320neo-model efter lanceringen i 2010 blev den hurtigst sælgende flymaskine i historien med mere end 2.000 ordrer på de første to år, har historien om det brændstofseffektive fly langt fra været et langt og lykkeligt eventyr.
Størstedelen af Airbus’ kunder har nemlig bestilt modellen med Pratt & Whitney’s såkaldte Geared Turbofan-motor, som ikke kan leveres til tiden, og det får nu Qatar Airways til at overveje helt at droppe handlen med flyproducenten.
Qatar Airways skulle allerede i december have modtaget det første A320neo-fly, men grundet problemer med motorens ydeevne i Mellemøstens varme klima måtte leveringen udsættes, og nu ser Doha-flyselskabet ifølge Reuters på muligheden for at skifte op til seks af de bestilte Airbus A320neo-fly ud med konkurrenten Boeings 737NG-maskiner.
”De (Airbus, red.) har indikeret, at det hele vil være fikset ved slutningen af året. Vi har snakket med Airbus, og de ved udmærket, at vi er meget meget utilfredse kunder. Boeing prøver at forpligte sig til at give os de fly, vi har brug for,” siger Qatar Airways’ administrerende direktør Akbar al-Baker til nyhedsbureauet.
Ordren på de seks Airbus A320neo har ifølge listepriserne en samlet værdi på mere end 4 milliarder danske kroner.
Flere selskaber har måtte vente
Qatar Airways er langt fra det eneste flyselskab, der lider under Pratt & Whitney’s motorudfordringer. Da oliestatens flag carrier sprang fra som modtagere af det første Airbus A320neo-fly sidste år, overgik aftalen til Lufthansa, men heller ikke denne blev tidsmæssigt overholdt. Således måtte det tyske flyselskab vente indtil til januar 2017 med den planlagte indsættelse af det såkaldte ”new engine option”-fly på ruten fra Frankfurt til Hamburg.
I denne uge kom det frem, at også Norwegian må vente op til tre måneder på at modtage de første af de 100 Airbus A320neo, som det norske flyselskab i 2012 bestilte sammen med 122 fly fra Boeing. Ingen af de fire Airbus A320neo, der skulle leveres og udlejes til HK Express i 2016, har i modsætning til de første Boeing-fly, endnu set dagens lys, men ifølge Reuters skulle det Hong Kong-baserede flyselskab altså have dem til rådighed fra midten af 2016.
Årsagen til forsinkelserne forklares af Norwegians koncernchef Bjørn Kos med, at ”motorerne har brug for flere tests”.
SAS går udenom
De mange forsinkelser kommer dog ikke til at berøre SAS, der står til at modtage sine første af i alt 30 Airbus A320neo-fly til august. Det skandinaviske flyselskab har nemlig valgt motortypen CFM’s Leap-X 1A, og indtil videre er der ikke indrapporteret nogle forsinkelser på denne. SAS’ første neo-fly får base i Stockholm og skal efter planen indsættes i rutedrift fra oktober.
I alt venter 80 kunder på at modtage 4.500 A320neo-eksemplarer, der ifølge Airbus forbruger 15 procent mindre brændstof end nuværende flytyper på markedet. Nogle af flyselskaberne mangler stadig at vælge motortype, men af de allerede selekterede forventes 1.203 at være installeret med Pratt & Whitney-motoren, imens 998 forventes at være med alternativet CFM.
Relaterede artikler:
Første Airbus A320neo på besøg hos SAS