Koncernchef Akbar Al Baker fra Qatar Airways mener, at det nordiske marked er vigtigt, da det rummer de såkaldte globale influencere. Ingen planer om opkøb i Norden.
(GØTEBORG): Akbar Al Baker entrede podiet på tirsdagens pressekonference på Clarion Hotel Post i Gøteborg i fotografernes blitzlys som en anden rockstjerne. Det var dog hverken sang eller musik topchefen i Qatar Airways skulle fremføre, men et meget selvsikkert billede af et selskab i stadig vækst, og nu med den femte rute til Norden, da Gøteborg kom på rutekortet 12. december sidste år.
Ruten til Gøteborg, der opereres fem gange om ugen, er den første i Norden der ikke er til en hovedstad, da selskabet allerede betjener Helsinki, København, Oslo og Stockholm.
Nyt fly hver tiende dag
En Akbar Al Baker i topform fortalte de godt 30 fremmødte pressefolk og andre indbudte om tilstanden i Qatar Airways, og ikke mindst den underskov af datterselskaber som Baker også sidder i spidsen for. Og det er ikke små operationer Baker styrer. Verdens største operatør af private jets, verdens største fly-cargo operatør og verdens største fly catering virksomhed. Samt Hamad International Airport, som Qatar Airways også ejer og Baker stod i spidsten for konstruktionen af.
Det var en selvsikker Akbar Al Baker, der talte til de fremmødte, og selv ikke hans tydelige irritation over det han omtaler som, den ulovlige luftblokade fra fire nabolande, eller kritikken mod, at Qatar flyver til Iran trods internationale sanktioner, kan bringe ham ud af balance. Succesen med Qatar Airways, der i 1997 blot havde fem fly, ser ud til at fortsætte. Selv efter luftblokaden blev igangsat i sommeren 2017, har Qatar Airways lanceret 23 nye ruter.
”Vi har i dag tæt på 230 fly i flåden, og yderligere 320 i bestilling. Faktisk modtager vi et nyt fly hver tiende dag,” fortæller Akbar Al Baker.
.
Norden er vigtig
Topchefen vil ikke afsløre om Qatar planlægger et flyve til andre regionale lufthavne i Norden, så som Bergen eller Billund, når man nu har taget hul på den første nordiske regionale rute til Gøteborg.
”Vores planer holder vi for os selv. Det er vores hemmelighed indtil vi lancerer dem,” var topchefens kommentar til spørgsmål om flere nordiske ruter.
På spørgsmål fra CHECK-IN.dk om hvordan topchefen ser på det nordiske marked, når man på pressekonferencen også taler om indiske og kinesiske markeder med over 1 milliard potentielle passagerer, kommer der et klart svar fra Akbar Al Baker;
”Nordiske rejsende er trendsættere når det gælder at rejse. Mange ser på denne gruppe som globale influencere, og det nordiske marked vil derfor altid have en stor betydning for Qatar Airways. Og vi har jo lige lanceret en femte rute her til Gøteborg.”
Akbar Al Baker sagte også tydeligt at han ønsker en daglig rotation til Gøteborg snarest muligt, og gerne med en dobbelt daglig rotation på sigt.
”Jeg kan ikke på nuværende tidspunkt sige, hvordan trafikudviklingen er på den nye rute til Gøteborg, men spørg mig igen om seks til 12 måneder. Men jeg vil gerne op på flere frekvenser,” siger Baker til CHECK-IN.dk
Ruterne til Stockholm og København har samlet omkring 600.000 årlige passagerer. Lægger man ruterne til Oslo, Helsinki og Gøteborg oveni, er der grund til at antage, at Qatar Airways er oppe på omkring eller over en million årlige passagerer i Norden.
Ikke på opkøbsjagt
Qatar Airways har de seneste år foretaget et række opkøb i en række selskaber i luftfartsindustrien. For nyligt købte selskabet sig ind i China Southern Airlines, der er Kinas største flyselskab. Herudover er der blandt andet investeret i Air Italy, og Qatar Airways er herudover den største enkeltejer i IAG, der er moderselskab for blandt andet British Airways, Aer Lingus, Iberia og Vueling.
Netop IAG lagde sidste år bud ind på Norwegian, og Akbar Al Baker har selv udtalt at Norwegian trænger til en stærk partner, da han ikke mener, at selskab vil kunne klare sig alene. Qatar Airways er dog ikke potentiel som direkte medejer i Norwegian.
”Norwegian er et lavprisflyselskab. Vi er et fuldservice-selskab, så Norwegian er ikke interessante for os. Jeg støtter dog alle planer og opkøb som IAG måtte foretage, herunder forsøger på at købe Norwegian. De har en meget kompetent ledelse i IAG, men Norwegian er ikke interessante for os i Qatar Airways,” siger en ret bombastisk Baker.
På spørgsmålet om, hvorvidt SAS eller andre aktører i Norden kunne være aktuelle for opkøb, er svaret fra Baker:
”For nuværende har vi ingen planer om videre opkøb, som vi ønsker at fortælle om. Vi er i gang med at konsolidere de opkøb vi har foretaget, men jeg afviser intet om, hvad vi kan se på i fremtiden. Det vigtige for os er opkøb med lange strategiske perspektiver og ikke kortsigtet profit.”
Relaterede artikler:
Qatar Airways øger på nordisk rute
Omveje og forsinkelser for Qatar Airways-fly
Qatar Airways køber sig ind i Kinas største flyselskab
Qatar-chef: Norwegian har ingen fremtid alene