Københavns Lufthavn. (Foto: CPH)

Reduceret aktionærudbytte i Københavns Lufthavn

For første gang i mange år blev der ikke udbetalt 100 procent udbytte til aktionærerne i Københavns Lufthavne A/S. De må i stedet nøjes med 23,3 procent af et overskud på én milliard kroner.

Det årlige udbytte fra driften i Københavns Lufthavne A/S, der normalt tilfalder danske lønmodtagere, canadiske skolelærere samt Finansministeriet, blev i 2019 noget mindre end sædvanligt.

Lufthavnen har en vedvarende politik om at udbetale 100 procent af overskuddet i udbytte, hvilket hidtil er kommet ATP, Ontario Teachers’ Pension Plan (OTPP) samt den danske stat til gode, da disse tilsammen ejer 98,6 procent af de 7.848.070 aktier i Københavns Lufthavne A/S.

I 2019 landede nettooverskuddet blot på 1.020 millioner kroner, og heraf bliver kun 23,2 procent udbetalt i udbytte. Da halvårsresultatet forelå udbetalte CPH 50 procent i udbytte, men for det fulde regnskabsår bliver der kun udbetalt et samlet udbytte på 23,2 procent, da der ikke er blevet udbetalt udbytte for andet halvår af 2019.

“Historisk har CPH levet op til aktionærernes, herunder statens, forventning om udbyttebetaling og har udloddet 100 procent af årets resultat; men i lyset af situationen med global økonomisk usikkerhed, lavere takster og et fortsat meget højt investeringsniveau har bestyrelsen besluttet at indstille til generalforsamlingen, at der ikke betales udbytte for andet halvår 2019,” hedder det i årsrapporten.

Aeronautisk modvind
Københavns Lufthavn oplevede modvind i 2019 som følge af faldende aeronautisk omsætning. Den samlede omsætning blev på 4.346 millioner kroner mod 4.445 millioner kroner året før. Det svarer til et fald på 2,2 procent.

Zoomer man ind på den aeronautiske del af forretningen ser man et omsætningsfald på 160 millioner kroner fra 2.575 til 2.415 milioner kroner. Overskuddet før skat på de aeronautiske aktiviteter faldt til gengæld med 58 procent fra 353 til 147 millioner kroner.

Faldet i den aeronautiske del af forretningen skyldes primært, at taksterne for lufthavnens brugere i 2019 er blevet sænket med yderligere fem procent, samt at passagerudviklingen var negativt påvirket af konkurser i Primera Air og WOW air, syv dages pilotstrejke i SAS samt en ny Norwegian-strategi, der kostede op imod en halv million passagerer.

Det aeronautiske forretningsområde dækker infrastruktur og service i forhold til flytrafikken, hvilket vil sige alt fra ruteudvikling, bagageanlæg og sikkerhedskontrol til drift og udvikling af teknik, terminaler, IT, standpladser og baner.

Tilpasning af investeringsniveauet
I Københavns Lufthavne A/S er resultatet de senere år kommet under pres, da taksterne til flyselskaberne er blevet sænket. 

Derfor advarer lufthavnen allerede nu om, at det kan blive nødvendigt at tilpasse investeringsniveauet for at kunne fastholde den nødvendige indtjening. Her peger CPH på, at lufthavnen både klimamæssigt og finansielt skal være bæredygtig.

“Vi ønsker at fortsætte investeringerne i ‘Fremtidens Lufthavn’ og dermed styrke Danmarks internationale tilgængelighed med direkte flyruter til hele verden. Udviklingen af lufthavnen skal ske i takt med at passagertallet stiger. Men grundet den øgede globale usikkerhed er det ikke sikkert, at alle de ønskede investeringer er realiserbare i forhold til det cash flow, der er til rådighed. Det er ganske enkelt rettidig omhu,” siger administrerende direktør Thomas Woldbye.

Usikkerhed om 2020-resultat
Med udsigten til forøgede omkostninger til klimaomstilling, generel økonomisk usikkerhed og ikke mindst udbruddet af coronavirus COVID-19, har Københavns Lufthavn i øjeblikket mere end svært ved at se gennem tågen.

Ligesom mange andre virksomheder i rejse- og luftfartsindustrien er det således ikke i øjeblikket muligt at guide på forventningerne til omsætning eller årsresultat på baggrund af den aktuelle coronakrise. Flyselskaberne reducerer i øjeblikket udbuddet, hvorfor indtægterne også vil falde, og det er svært for lufthavnen at spå om varigheden af den aktuelle situation.

“Corona-udbruddet påvirker antallet af flyrejser markant. Flyselskaberne annoncerer aflysninger og reducerer driften i takt med den faldende efterspørgsel…CPH vil derfor løbende vurdere og tilpasse de operationelle omkostninger og investeringsniveauet,”  

 

Relaterede artikler:

CPH nedjusterer forventningerne

CPH: Regulering fører ikke til den ønskede vækst

ATP: Ikke behov for stort CPH-afkast