Refunderingspukkel vil tage to måneder

Det vil tage erhvervsrejsebureauerne op til 2 måneder at komme til bunds i de mange refunderinger, der har hobet sig op efter askekrisen. Danmarks største erhvervsrejsebureau Carlson Wagonlit Travel har p.t. omkring 5.000 billetter til refundering.

Selvom Carlson Wagonlit Travel har indsat ekstra bemanding i den såkaldte handling-afdeling, er der stadig en refunderingspukkel på omkring 5.000 billetter efter askrkisen. Det skriver bureauet tirsdag i en meddelelse til kunderne.

“Vi har sat ekstra bemanding ind i afdelingen, og alle gør alt, hvad de kan for at nedbringe de mange refunderinger. Vi forventer dog, at det kan tage op til to måneder, inden vi er kommet helt til bunds.“Direkte adspurgtforholder bureauet sig dog lidt tøvende til mængden af refunderinger. “Der er nok ikke helt så mange tilbage, da vi dagligt arbejder over for at komme af med bunken,“ fortæller administrerende direktør Sophie Hulgard.

Konkurrenten BCD Travel står i en noget andet situation. “I løbet af onsdagen forventer vi at være i bund med alle refunderinger. Vi har ca. 200 billetter tilbage, som vi mangler at refundere,“ fortæller Thomas Lundberg, der er nordisk pressetalsmand for bureauet.

En række flybilletter kan umiddelbart refunderes af rejsebureauerne og kreditering kan foretages. Andre refunderinger er mere komplicerede, hvilket kræver en dialog mellem rejsebureau og flyselskab. Sidstnævnte type refunderinger vil selvsagt være af den art, der vil tage længst tid at håndtere.

SAS har valgt at give rejsebureauerne en hjælpende hånd ved ikke at kræve den sædvanlige refunderingsanmodning for billetter med restriktioner, h vor der er afrejsei perioden fra 15APR10 til 22APR10.

Det har ikke været muligt for boarding.dk at få oplyst omfanget af refunderingene hosVIA Travel, der er blandt de tre største erhvervsrejsebureauer.